mandag den 31. januar 2022

Tanker om fjeldvandring vol-XVIII - og om at være guide

I Outsite fik vi ordentlig gang i turene der jo dengang blot var på delebasis hvilket det ikke er i dag, men alt varer jo ikke ved, og det var måske også mindre klogt, at lave noget gratis andre tjente penge på og måske også lidt konkurrenceforvridende.

Min tilgang til friluftslivet har bare altid været at det skulle være gratis at komme ud, med mindre der er tale om et decideret kursus eller rejse.
Det jeg søgte var også ligestillede jeg kunne tage på tur med ikke at tjene penge. I vores dage er det lidt anderledes - jeg laver stadig ture specielt i Lapland og overvejer også at starte Sydsverige op igen, men nu sørger jeg så vidt muligt, som "løn", at få mine udgifter dækket.


Lejr ved Raslången i Sydsverige


Alt efter hvilken tur man vil arrangere, så er det et større eller mindre arbejde at få det hele til at hænge sammen.
For år tilbage da vi startede med ture på Outsite var der ikke helt så megen gang i Facebook som jo først kom til Danmark i 2008, så kommunikationen med friluftsfolket var henvist til websites hvoraf Outsite var den største.
Outsite havde dengang et godt og velfungerende forum medlemmerne gratis kunne skrive i. Og her var der gode muligheder for at nå ligesindede hvilket mange gjorde.
Nu lyder det nok let bare at slå en tur op - og det var det også dengang og det er det også i dag, men det der ikke er så let er at få samlet et hold.
Folk skal alt muligt hele tiden og mange er ikke gode til langtidsplanlægning, og nogle falder fra i sidste øjeblik uden grund, men nogle gange kan man nok se på vejrudsigten for den valgte weekend og finde svaret der. I andre tilfælde skyldes det andre ting, men problemet er lige stort, for på den slags ture er der altid aftalt fælleskørsel og så er det bøvlet hvis en af bilerne har meldt fra.


Som tovholder på en tur skal man også have et område og en rute klar.
Da jeg lancerede min første tur brugte jeg min erfaring fra at jeg havde hus i Blekinge. Huset, som jeg har solgt, ligger ikke langt fra Immeln og Raslången som er to af de største søer i Immelnområdet.
Jeg elsker søer og vandløb. Det skal ikke være nogen hemmelighed. Jeg laver derfor altid mine ruter hvor der er vand.

Jeg havde flere gange vandrer rundt om søen Raslången hvilket er en fin tur der er endt med at være en klassiker som både Outsite, Opdag Verden og andre bruger.
Uanset - ruten er god til en weekendtur.

Hvis du går og tænker på at arrangere nogle ture for andre så er fidusen den, at du starter med at finde en makker og at I sammen bestemmer jeg nogle datoer samt hvor turen skal gå hen. Du skal naturligvis være sikker på at din makker deltager og ikke melder fra sådan at I under alle omstændigheder får en tur selvom der måske ikke er andre der melder sig.

Dernæst måler I en rute op så I kan meddele interesserede at man om fredagen går X antal km, lørdag X antal og X antal om søndagen, således at folk ved hvad de kan forvente. Meddel også om der er mulighed for shelterovernatning og hvordan I selv har tænkt jer at overnatte.
Der skal også aftales fælleskørsel og mødetidspunkt ved startstedet, samt der hvor man bliver samlet op.
Med hensyn til fælleskørsel skal I også på forhånd aftale hvad man skal betale for at køre med. Dette for at undgå tvister efterfølgende.


Jeg har oplevet ture hvor en har kørt med men så ikke lige havde pengene men lovede at sende dem efter hjemkomst, men at pengene aldrig blev overført. Vi har så ikke set vedkommende igen :).
Den slags er ærgerligt og fører til at ingen gider køre næste gang.

Det er også godt hjemmefra at får klarhed over madlavning. Skal man lave fælles aftensmad eller klarer hver især sig selv? Har deltagerne det udstyr turen kræver? Der er masser at se til og er man omhyggelig i planlægningen kan man hygge sig sammen med de andre under turen, og det er jo det der er meningen.

Under selve vandreturen er der også lige noget man skal tage højde for. Alle går ikke i samme tempo, og uanset hvad man aftaler så er der altid nogen der går hurtigere end andre og der er altid nogen der på et tidspunkt, med hovedet under armen tonser derudaf, uden at holde øje med om ruten ændrer retning.
Turlederen, for sådan en er der altid uanset om det er tovholderen der tager opgaven eller om gruppedynamikken automatisk udpeger en, må så spurgte op og hente de hurtige og få dem tilbage. De hurtige er næsten altid dem der ikke har sat sig ind i ruten og heller ikke følger med på kortet, men blot hjemmefra har planlagt at følge troppen. Der er jo altid nogen der tager ansvar for orienteringen, så hvorfor skal jeg så? Jeg vil hellere bare hygge mig og overlade det ansvar til andre, hvilket jo også er i orden på den slags ture med mindre man har aftalt andet.

Alle os der har og er turledere, har været ude for den situation og vi kommer det igen :).
Specielt i grupper hvor der er stor forskel på de hurtigste og de langsomste kan man få megen glæde af at forsøge at holde sammen på gruppen.

Disse ture er rigtig gode til at trække begyndere med på, og som begynder kan man få rigtig megen erfaring i selv at lave ture, eller i at deltage på længere ture fx i fjeldet hvor man måske ikke lige selv har mod på at planlægge den første tur.

Går du tur med en erfaren turleder kommer du også på ture du ikke selv lige finder på og måske på ture udenfor stierne. På turene er der også altid noget at lære. Noget om kort og kompas eller om udstyr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar