søndag den 20. december 2020

Ny bog, Kebnekaisefjeldene - En komplet guide til det unikke fjeldområde - af René Ljunggren

Nu er mit livsværk endelig færdigt og kan købes i udstyrsbutikker, boghandlere og direkte fra forlaget.
Når jeg kalder det mit livsværk så er det fordi jeg startede på værket så langt tilbage som i 70'erne hvor jeg skrev dagbog på mine ture i fjeldet.

Bogen her handler om Kebnekaiseområdet opkaldt efter Sveriges højeste fjeld. Dette område er jeg altid vendt tilbage til selvom jeg også har været i andre fjeldområder både i Sverige og i Norge og nogle gange også i Grønland hvor jeg har boet i 10 år.

Det er fortsat stor interesse for at vandre i Kebnekaisefjeldene. Jeg har selv vandret i området mellem Narvik og Årosjåkk i vest og øst og Abisko i nord og Vakkotavare i syd. 

Et kæmpestort område med flere markerede ruter men også med ruter der er umarkerede men som man sagtens kan vandre hvis man har blot en smule fjelderfaring.

Kebnekaisefjeldene fokuserer ikke alene på de markerede ruter, selvom de selvfølgelig skal med i en bog som denne, der dækker samtlige muligheder i området. 

Bogen beskriver en mængde umarkerede rutemuligheder og alle ruterne er detaljeret beskrevet ligesom der er kort over de enkelte ruter.

Bogen er ment som en total gennemgang af rutemuligheder og har taget mange år at lave da jeg har skullet vandre området tyndt flere gange for at få styr på alle ruterne.

I det arbejder har der naturligvis været ruter der så mulige ud på fjeldkortet men som i terrænet deroppe viste sig ikke at være mulige at vandre, og disse ruter er naturligvis udeladt.

Arbejdet med bogen tog sin begyndelse da jeg for nu 51 år siden var på min første tur i området. Dengang vidste jeg ikke at jeg skulle skrive en bog om området, det var en idé der voksede frem med årene. Heldigvis har jeg altid skrevet dagbog under mine ture, og endelig kom disse optegnelser mig til gavn under skrivearbejdet og udarbejdelsen af ruterne.

Nu skal det ikke mere være en hemmelighed at bogen sagtens havde kunnet udgives for år tilbage og den har faktisk haft en lille forløber hvor jeg dog havde gemt nogle af de mest interessante ruter til mig selv.

Nu er alt lagt på bordet. Alle mine erfaringer som fjeldvandrer og alle mine"hemmelige" ruter i fjeldområdet ligger i bogen til fri afbenyttelse for den interesserede læser.

Læs mere om boggen og køb den her: Wadskjærs forlag

Fakta:
Kebnekaisefjeldene - 
en komplet guide til det unikke fjeldområde
Af René Ljunggren
Format: 170 x 240 mm
Hardback inbundet
Alle sider i farver og rigt illustreret med kort og billeder
Antal sider: 356
Flere end 50 beskrevne ruter






Ingen kommentarer:

Send en kommentar