tirsdag den 11. januar 2022

Tanker om fjeldvandring vol-VI

Efter at have vandret i fjeldet i flere år kom tiden hvor jeg ville prøve kræfter med at lave fjeldture og kurser for andre ...

Læs vol-I her Læs vol-II her Læs vol-III her
Læs vol-IV her
Læs vol-V her

Jeg havde levet en lidt omstyrtet tilværelse, dels med at læse videre. Jeg havde jo for længst opgivet idéen om at gå i min far og mine forfædres fodspor.

Jeg blev skilt fra min datters mor. Dels var det fordi vi var vokset fra hinanden og dels var det mine mange fjeld- og andre ture, og lidt andet, men skilt blev vi.
Jeg flyttede til Møn hvor jeg i en årrække underviste og arbejdede for socialforvaltningen, men efter nogle år der tilbød en jagtkammerat at jeg kunne komme til Færøerne hvis jeg kedede mig. Keder mig gør jeg aldrig, men det var da en chance. Jeg tænkte over det. Der var ikke meget der holdt mig tilbage på Møn længere bortset fra en meget billig husleje på Liselund gods.

Kollafjørður



Jeg tog chancen og lige efter nytår sejlede jeg med Lomur fra Frihavnen mod Torshavn for at fiske på Færøerne. Lomur og Blikur sejlede frem og tilbage med stykgods og containere mellem Kbh. og Færøerne. Den kunne også tage 5 passagerer.
Vi var kun to mand på min kammerats fiskebåd der heller ikke var stor, men hen var ret god til at finde fiskene, så vi tjente temmelig godt. Man fisker kun fra Nytår til Sankt Hans så på min fødselsdag den 22. juni vendte jeg tilbage til Danmark lige tilpas til den første fjeldtur. Jeg havde godt med penge og kunne sagtens være uden arbejde indtil næste fiskesæson på Færøerne. Det gik der så et par år med.

Ind imellem fiskeriet var der også tid til at vandre rundt deroppe. Der er fint nok men afstandene er lidt korte så det var mest endagsture, det blev til.

Da jeg endelig vendte helt tilbage i Danmark igen endte jeg i Sorø.
Da jeg boede her arbejdede jeg i København.
Jeg boede i Frederiksberg syd for Sorø og kørte med tog hver dag. Ved stationen lå også Sorø Centralungdomsskole.
Jeg havde fået den idé, at jeg ville tilbyde ungdomsskolen et kursus i fjeldvandring så jeg gik derhen for at tale med Ungdomsskoleinspektøren, Holger. Jeg forelagde ham sagen med at oprette et fjeldhold der skulle have nogle timer hver uge i vinterhalvåret med teori og praktiske øvelser i naturen og nogle weekendovernatninger.

Holger syntes det var en rigtig god idé så den var hen med på og som han sagde: "hvis de ikke kan lære matematik i skolen, så lærer de det heller ikke på aftenskole og så kunne de lige så godt lære noget andet". Så kom "matematikken nok senere".

Så langt så godt, men nu skulle der jo også lokkes nogle elever til fadet. Holdet blev annonceret og det var nærmest et tilløbsstykke. Der var mange både drenge og piger der meldte sig.

I løbet af vinteren underviste jeg holdet 3 timer hver uge. Emnerne var kort og kompas, proviantering, og her brugte vi nogle weekender på selv at tørre grøntsager til at supplere de dyre frysetørrede retter med. Vi lave de selv en tørre i sløjdsalen med nogle rammer og en varmeblæser og så snittede vi og tørrede mens vi overnattede på skolen og så film om aftenen. Det var vældig hyggeligt.

Vi arbejde også med grej, men hvad vi skulle have med. Skolen købte rygsække og telte. De lærte at pakke rygsæk og lave udstyrslister og under nogle weekender afprøvede vi det hele under vandreture rundt om Tystrup-Bavelse søerne. Her fik vi også afprøvet teltholdene. De var 3 sammen i telthold der tilsammen havde hvad den gruppe skulle bruge. Målet var at de arbejdede sammen i grupperne der var fordelt så de tilsammen kunne fordele vægten af udstyret rimeligt imellem sig så de stærkeste tog mest. På den måde var alle lige trætte efter endt dagsvandring. De lavede også mad i hold på Trangia i hver gruppe.
Det fungerede fint.

Vores træningsture foregik som nævnt omkring Tystrup-Bavelse søerne, men vi gik ikke helt op til næsby bro for at krydse åen via broen. I stedet vadede vi den i skovbrynet, og det var god træning specielt her om vinteren.

Den første ungdomsskolefjeldtur kan du læse om næste gang ...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar