mandag den 3. januar 2022

Alternativ frokost på fjeldturen - eller turen i det hele taget - I

For mig er det altid et problem at finde dels noget jeg gider spise på turen, og dels noget der giver mig den energi jeg har brug for, men som samtidig er let at tilberede uden at jeg bruger ret megen energi i form af gas på tilberedningen. 
I den forbindelse faldt mit blik på instant nuudles. De koster jo ikke en skid og er hurtige at tilberede. Til gengæld er der nok ikke så megen energi i dem - men lad os teste :)

Dette er den første af 10 artikler om emnet så følg med :) Abonner på bloggen så gå du ikke glip af noget :)

Jeg ledte lidt på nettet og fandt WakuWaku som betyder noget i retning af "nammenam" hvilket jo lød lovende.
De sælger en prøvepakke på tilbud med ti forskellige, så det var et godt sted at starte syntes jeg. Pakke kostede 108 kr. hvilket jo er til at overse, så den blev bestilt.

Altså, det virkede lidt fjollet men nu skulle det prøves.
I gruppen Nordisk Friluftsliv på FB for at høre om erfaringer: https://www.facebook.com/groups/1485621825023375/permalink/2968773150041561/

Det gav som ventet nogle kommentarer af både brugbar, og mindre brugbar karrakter men det er helt fint, jeg havde jo på forhånd bestemt at jeg ville teste dem hjemme.

Nu er det jo sådan med turproviant, at det der er spiseligt på tur efter en hel dags vandring ikke nødvendigvis "er spiseligt" når man sidder hjemme, men skidt - bare det mætter lidt så er det fint.

Jeg er ikke nogen storspiser. Jeg er 174 cm høj og vejer 70 kg, hvilket skal tages i betragtning når vi taler om hvor meget man har brug for. Hjemme spiser jeg normalt kun 2 gange i døgnet og det er lidt det samme på fjeld- eller andre ture. Jeg spiser kun når jeg er sulten og ellers ikke, så jeg har ikke slik, müsslibarer eller andet tilskud med når jeg er ude. På fjeldet kan jeg imidlertid godt medbringe noget tørret rensdyrkød og det sammen med tørrede svampe tænker jeg kan supplere de der instant noodles.
Normalt spiser jeg ikke morgenmad, heller ikke på tur, men gør jeg handler det om ét stykke knækbrød med noget pølse. Spiser jeg ikke morgenmad spiser jeg det samme til frokost. Om aftenen spiser jeg en enkelt frysetørret ret, og så er det det.

Jeg taber mig ikke under turene. Jeg vejer mig når jeg kommer hjem, men om jeg har tabt mig undervejs og blot har taget det på igen under den afsluttende middag på fjeldstationen, renskavsgryde mens vi venter på bussen i Nikkaluokta og måske en burger på Centralen i Stockholm ved jeg ikke!

Nå, tilbage til sagen. Den vist på billede prøvede jeg i går. Den indeholder pr. 100g, uden tilsætning af svampe eller andet. Pakken indeholder 140g tørvægt: Energi 1674 kJ,  400 kca, Fedt 13,6 g (heraf mættet) 6,4, Kulhydrat 60,0  (heraf sukkerarter) 5,7 g Protein9,3 g, Salt 2,6 g.

Salt er jeg ikke så bange for. Jeg drikker meget under vandring, og synes altid at jeg mangler salt, selvom jeg ikke bruger noget videre salt hjemme.

Hot Chicken!
Jeg har godt nok været i Thailand mange gange og jeg har spist stærkt mad mange steder og også de steder hvor der normalt kun kommer thaier så det er jeg vant til, men den der var sq ved at tage livet af mig :)
Hold kæft den er stærk så med mindre man er vant til stærke sager vil jeg ikke anbefale den, og den skal ikke med på fjeldet :).

Når det er sagt, så smagte den udmærket og mættede sådan set også rigeligt til mig.

Følg med her på bloggen - jeg skriver også om de andre retter jeg har modtaget og efter fjeldturen vil jeg komme med en status.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar