søndag den 20. februar 2022

Raslången rundt

Nu pralede jeg jo lidt med en bog i sidste indlæg og så må det være på sin plads at komme med et eksempel på en tur.

Raslången rundt er en af de mest populære ruter jeg har lavet. Området ligger tæt på København og bygger på en god blanding af stier, skovveje og terrænvandring.

Teksten her er helt ny og er ikke identisk med den der er i bogen "Vandring i Sydsverige" - men turen er nogenlunde den samme. Ingen ture eller ruter er helt ens og det skal de heller ikke være.

Den rute jeg har lavet som er blevet mest populær er uden tvivl Raslången rundt. Den er lige til at gå til, og afstanden fra København på kun to timers kørsel i bil gør at man kan køre over og starte allerede fredag aften hvis man vil på weekendtur.

Derudover er vandet i søer og vandløb ikke forurenet og kan faktisk drikkes som det er. Man behøver altså ikke at slæbe på en masse vand.

Flotte lejrpladser ved søbredden

Man kan med fordel parkere i Bökestad hvor der er en fin parkeringsplads og også et par toiletter. Kommer man ikke i bil går der bus til Immeln by hvorfra man også kan starte og slutte turen.

Om man går den ene eller den anden vej rundt er ligegyldigt, men jeg går den altid mod uret.
Ruten er ændret lidt i løbet af årene og den væsentligste ændring skyldes en bro der er faldet sammen og som ikke er genopført. Vandløbet den førte over kan desværre ikke krydses uden broen så man må udenom.

Broen er nu helt væk

Lad os begynde turen.
Vi tager udgangspunkt  i at der parkeres ved Bökestad og her vandres over dæmningen og broen til shelterpladsen på den modsatte side. Strækningen vi følger her i starten er en del af Skåneleden og stien er markeret med orange pæle og orange ringe om træerne. Følg stien der snor sig gennem skoven, krydse en grusvej der fører ud mod Bökestadsnäs og fortsæt op ad den stejle bakke mellem enebuske under højspændingsledningerne. På den anden side kommer vi ned på vej. Følg vejen mod nord.

Vær nu opmærksom på at Skåneleden drejer fra mod øst men den vej skal vi ikke. Vi fortsætter op ad grusvejen indtil en sidevej drejer fra mod nord. Vejen snor sig ned som et hårnålesving. Følg den ned til græssletten og videre ind i skoven. Følg skovvejen og lige før vendepladsen ser du et næs mod vest. Herude er der fine teltpladser og måske skal det være målet for fredagens vandring?

Når du atter forlader næsset og den fine lejrplads fortsætter du ad skovvejen hvor du slap i går og ender ved vendepladsen. Her ser du en sti der fortsætter langs søen. Du kan godt fortsætte ad den indtil den fortaber sig i terrænet og så pejle dig frem til vejen længere fremme, men det er bedre at forlade stien og gå opad mod øst med retning mod vendepladsen længere oppe (se på kortet). Husk at pejle lidt til højre for vendepladsen så du er sikker på at ramme vejen der fører til vendepladsen.

Vel oppe når du vendepladsen og ser en sti der fører hen til det faldefærdige hus der ligger med fin udsigt ud over Raslången. En vej fører fra ruinen mod bord og den følger du frem til den lille by Altidhult. Om sommeren er der en åben vandpost som du passerer men vandet i strømmen som du senere krydser over broen er også fint.

Kryds over broen og fortsæt mod nord ad skovejen. Læg mærke til det gamle egetræ der er afstivet. Vejen fører op igennem en gård men du må gerne gå igennem og fortsætte op igennem skoven helt op til Blankatorpet. Du skal dreje mod nord ved Blankatorpet men længere fremme er der en meget fin lejrplads hvis du har brug for en.

Når du er drejet fra ved Blankatorpet følger du skovvejen frem til vendepladsen. Du fortsætter helt op til den lille sø Döragylet hvor du drejer mod vest og fortsætter til Dämmesgylet. Her drejer du mod syd hen til Getatorpet.

Du skal nu over en bro mod syd og derefter ad sti op til endnu en vendeplads. Når du følger den når du til en gård som du passerer og lidt længere fremme pejler du mod vendepladsen ved Ysnanäs Udden.
Nu skal du igennem terrænet for at nå vendepladsen (se kortet). Når du når pladsen pejler du mod næste vendeplads der ligger lidt sydligere. Husk at pejle forbi så du møder vejen.

Når du når den gør du det samme igen og rammer skovvejen som du kan følge til næste vendeplads.

Nu gør du det samme igen bare lidt mod SSØ og rammer atter en vendeplads. Følg denne vej ned i svinget. Er du sej til orientering så kan du pejle endnu en vendeplads der ligger sydligere, men terrænet mod den er ikke helt let men det kan lade sig gøre.
Har du ikke mod på det fortsætter du ind forbi huset og videre ad vejen bag det mod vest. Du tager nu første vej mod syd og vandrer ad den indtil en sti drejer fra mod syd. Den følger du og rammer Skåneleden.

Når du nu følger Skåneleden mod syd kommer du forbi Månses hvor du drejer ad vejen der fører mod nordøst ud til shelterpladsen ved Västervik. Hvis du lige som jeg synes den er for grim kan du vandre mod nord og finde en fin plads ud til Viken.
Du vandrer lidt tilbage igen og går ad sporet der nærmest ligger helt ude ved søen. Du går mod syd til vendepladsen og videre frem. Stien forsvinder men du fortsætter blot langs vandet helt ned til shelterpladsen ved Fuglabacken.

Fra Fuglabacken følger du nu blot Skåneleden ned til parkeringspladsen ved Bäokestad.