torsdag den 17. februar 2022

Friluftsliv og bushcraft

På det seneste har jeg lagt op til en del debatoplæg, og de har afstedkommet nogle gode debatter, der også har været med til at informere mig om, hvordan ting opfattes ude i brugerkredsen.

Jeg fortsætter med det lidt endnu, for der er stadig nogle, for mig, uafklarede spørgsmål.

Jeg er ikke helt færdig med bushcraft, eller enkelt friluftsliv som jeg ynder at kalde det. Hvad bruger vi det til?


Er det som Sanne nævnte i en tråd på FB: "Det er bare noget vi leger!"?
Noget kan tyde på det. Mange deltager i kurser og tager ud en dag eller en weekend og bedriver bushcraft. Man øver sig i at tænde ild på forskellig vis. Nogle går all in og fremstiller et ildbor som de øver sig i at bruge, andre forsøger sig med flint og stål og atter ande synes det er fint nok blot med ildstål - bare der ikke er tændstikker eller lighter involveret.
Man bygger sheltere af forhåndenværende materialer men man har snor med - den laver man ikke selv eller vælger at bruge noget andet til at hænge den indkøbte pressenning op med.

Der indgår altså altid, eller næsten altid effekter der er indkøbt, men er der noget galt med det? Nej det er der bestemt ikke, i hvert fald ikke i det jeg opfatter som enkelt friluftsliv, for det går nemlig i al sin enkelthed ud på, at man skal gøre det hele så simpelt som muligt samt bruge det man har i stedet for at købe en masse dyrt grej. Lærer man at klare sig med det man i forvejen har og have det bekvemt med det, kommer man hurtigere ud på mange flere gode ture derude.

Jeg ved da godt, at de fleste af os gerne vil have noget lækkert grej. Vi påvirkes ligesom andre af reklamens magt og at vi måske gerne vil ligne de andre eller i hvert fald ikke skille os ud ved ikke at have de nyeste Fjällrävenbukser, eller hvad der pt. er mode, og i stedet møder op i et par almindelige og billige arbejdsbukser der stort set er lavet af det samme materiale og ville kunne det samme efter en gang voks.
Næh så hellere få brændt huller fra bålets gnister i sine fine Fjällräven.

Det er mit tarp øverst

Mit postulat er at oplevelserne er lige gode derude uanset hvilket udstyr man har blot det kan fungere til det man udsætter det for, og så er vi tilbage ved "tur efter evne og efter udstyr", men naturen er den samme og det er vennerne man er sammen med også.

Tilbage til at vi leger!
En ting er weekendturene eller søndagsturen hvor vi sidder derude ved bålet og lægger billeder og film op på de sociale medier og ser seje ud. Noget andet er så når vi mødes på længerevarende vandreture fx. i Sydsverige. Der har jeg flere gange oplevet nogle af dem jeg ellers kun kendte fra Youtube og Instagram der deltager med "helt almindeligt vandreudstyr". Det jeg eller har set på medierne er ikke med, men det er telte eller hængekøjer, lightere og Jetboil og andre avancerede kogedimser.

Man kan også se folk der sidder ved bålet men som tilbereder deres frysetørrede retter og kaffen på en multifuelbrænder - lige ved siden af bålet! For mig giver det ingen mening.

Men hvorfor? Er det bare noget vi leger, og ikke noget vi har lyst til at bruge på tur?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar