tirsdag den 7. november 2017

Mit valg af udstyr til fjeldture - skaltøj

I går så vi på valg af støvler og i dag er vi så nået til en anden vigtig ting nemlig regntøj eller skaltøj.
At være varm, mæt og tør er et grundlæggende princip og roden til en perfekt tur uanset hvor man tager på tur.

Et lidt ældre billede fra dengang jeg brugte skaltøj fra ArcTeryx. Det er mig til venstre :)
Her er der vist lige så mange forslag som der er vandrere så denne artikel omhandler ligesom den om støvlerne mine personlige præferencer, og noget jeg ved virker i hvert fald for mig. Andre vil sikekrt have andre meninger af forskellige grunde.

Jeg vil derfor starte med at fortælle hvordan jeg har det med varme og sved når jeg vandrer idet den fysiske tilstand er, måske ikke afgørende, så i hvert fald en vigtig faktor når man vælger skal- eller regntøj. Prisen er selvfølgelig også en vigtig faktor for de fleste.

Jeg sveder ikke! Så er det sagt og mine vurderinger tager naturligvis udgangspunkt i disse forhold.

Noget af det allerværste er at blive våd under sine vandreture. Jag hader det! Derfor har jeg altid gået op i at finde det ultimative skaltøj. Jeg kan lige så godt sige det med det samme; jeg har forsøgt mig med et regnslag på mine allerførste ture tilbage i 1969 og frem indtil jeg fik råd til og mulighed for at få noget der ikke var decideret regntøj, for regntøj er for tæt og det skaber kondens og føles for mig indelukket og ubehageligt.

Regnslaget blev jeg aldrig gode venner med - det blæser op og jeg blev alligevel våd på benene eller måtte også have regnbukser på. Regnslag blev aldrig nogen brugbar løsning for mig.

Noget af det første skaltøj jeg havde var fra Phenix og noget Friluftsland tog hjem allerede da deres butik lå på Frederikssundsvej og det er jo nogle år siden. Senere havde jeg noget fra Latok. Latok hed Lowe før det hed Lowe, hvis man kan udtrykke sig sådan.

Disse mærker var relativ tunge og dyre men fungerede faktisk ret udmærket indtil det blev utæt hvilket alt vel gør med tiden men da det skete var The Northface det store hit og hvem har ikke ejet deres Mountainjacket i skrigende og flot gul der tiltrak myg som honning tiltrækker bier, men tæt og funktionelt var det. Senere har jeg haft det i andre farver som alle har været fine og har holdt godt.


På billedet herover ser vi forfatteren der også er 24 stjernet grønspættegeneral på kanotur iført 70'ernes modefarve i GoreTextøj fra The Northface. Det regnede end del underkanoturen og udvendigt blev jeg i hvert fald ikke våd :)

Det lille tøj som jeg blev lidt berygtet for, alle syntes det var grimt, er faktisk skitøj så det var salopettes (smækbukser med seler og det hele) "det hele" stå for lynlås i røven så man ikke behøvede at tage alt af når man skulle på toilettet.
Den hurtige har nok allerede gættet at den slags bukser med en utæt lynlås ikke er det bedste til kanoture hvor man sidder ned og vandet kan trænge ind gennem lynlåsen. Jeg fik i hvert fald testet hvor meget vand et par Fjällrävenbukser faktisk kan suge til sig :)

Men, bortset fra lynlåsen der ikke var tæt når man sad ned så holdt det der tøj til et utal af skiture og jeg har det stadig og det holder endnu.

Det var lidt historie, men hvad så nu?
I de senere år er der dukket andre membraner op på markedet og specielt et produktmærke faldt jeg over og syntes virkede interessant for få år siden. Engelske Montane bruger en membran eller materiale der hedder eVent og det lurede jeg lidt på, i starten lidt skeptisk for det vejer næsten ingenting og koster heller ikke nær så meget som GoreTex, men kan det så være lige så godt?

Igennem tiderne har jeg testet en mængde tøj og ikke alt har været en succes kan jeg roligt sige for hvordan er det lige at få tilsendt "verdens bedste jakke" der garenteret holder tæt fra en leverandør man naivt tror på hvorefter man vandrer en uge i regnvejr nord for polarcirkelen mens vandet pisser tværs igennem jakken? Det er faktisk ikke ret morsomt for en selv i hvert fald. Og slet ikke når man våd vandrer rundt og tænker på de tætte jakker der hænger hjemme i udstyrsskabet!

Jeg fik så en anorak og et par bukser fra Montane og det så lovende ud men jeg googlede alligevel for
Alpine Endurance eVent Jacket
at lure hvad andre mente om det, og det var alt sammen positivt. Nu kan man så diskutere om en anorak er god eller dårlig. Der er kun en kort lynlås hvilket kan begrænse ventilationsmulighederne men jeg sveder jo ikke og det samme materiale bruges også i jakker fra Montane-

Jakken har jeg så også anskaffet mig og tillige et par skalbukser i samme stil og som hører til jakken, og efter flere ture i fjeldet er jeg stadig begejstret.

Men men, nu er det jo sådan at uanset hvor meget en jakke "ånder" så bliver man altså våd, eller fugtig i hvert fald, hvis det regner hele dagen. Er der 100% vådt udvendigt er der ikke noget vanddamp fra kroppen der damper ud igennem jakken! I dagsregn bliver man altså stadig fugtig i det tøj man har under jakken.

Jeg bruger ikke kun mit skaltøj når det regner. Jeg bruger det også som vindtøj og som I flittige læse vil erfare løbende så har jeg ikke ret meget i min rygsæk når jeg er på tur, så det er en for mig fin kombination af skaltøjets funktion.

Jeg skal lige anføre at jeg aldrig laver mad eller tænder mit kogegrej inde i teltet og heller ikke i
Montane Smock
absis. Når jeg er ude er jeg ude og det uanset vejret. Jeg går kun ind når jeg skal sove.

Det betyder at det skaltøj jeg medbringer skal kunne holde til at jeg er ude i regnen hele dagen, og regn i flere dage i træk er ikke noget særsyn i fjeldområderne.

Men nu er der jo et utal af løsninger og mærker på skaltøj og når man vælger og er en "normal" bruger, så er man ofte begrænset af sin pengepung. Det er de færreste der bare kan gå ud og købe noget forskelligt så det tøj man vælger første gang skal gerne være det rigtige, og det skal bruges rigtigt.

Uanset om man sveder eller ikke sveder når man vandrer skal man passe på ikke at have for meget tøj under skaltøjet for med for meget tøj sveder de fleste af os. Vælg derfor fjeldbekældningen med omtanke og brug flerlagsprincippet som vi kommer ind på i en senere artikel.

Selvom det regner kan man godt hurtigt tage et inderlag af når man har gået lidt og fået varmen fx efter en frokostpause og brug aldrig en dunjakke under skaljakken når du vandrer, men gerne i pauserne.

Dine skal bukser skal naturligvis være med lynlås i benene og benene skal kunne åbnes så meget forneden at du kan få støvlerne igennem. Kan du ikke det bliver du våd inden du får skaltøjet på ved pludselige regnbyger som heller ikke er usædvanlige i fjeldet. Det er ret irriterende at stå og skal have støvlerne af før bukserne kan komme på når det siler ned! Skalbukserne skal naturligvis kunne gå ned over støvlerne så vandet ikke rinder ned i men udenom støvlerne og de må gerne være med elastik eller ander der lukker dem om støvlerne, men pas også her på ikke at "blive for tæt" så der ingen ventilation er.

Skaltøj af den lette slags er der vægtmæssigt sparet på og der hvor det er lettest at spare er på lynlåse så det helt lette har ofte ikke udluftninger under armene hvilket man skal være opmærksom på hvis man hører til de der sveder meget.

Det her var mit set-op og andre bruger andet skaltøj og nogle har det faktisk fint med reelt regntøj idet de påstår at de bliver våde alligevel og det kan være ligemeget om man bliver våd af sved eller af regnen og det kan der selvfølgelig være noget om.

Nu skal artiklen her ikke afspejle at jeg mener at alt andet end Montane er ubrugeligt. Der er mange fine mærker derude der laver funktionelt skaltøj. Synspunkterne i artiklen her afspejler udelukkende min subjektive mening.
Jeg håber derfor at artiklen kan være dig en hjælp til hvad du skal se efter og en hjælp til din personlige vurdering af hav der fungerer bedst for dig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar