fredag den 12. december 2014

Vadning

Jeg kan faktisk ikke fordrage at få våde fødder når jeg er på fjeldtur, og selvom jeg selv planlægger ruter hvor der er vandløb man sandsynligvis, eller med sikkerhed ikke kan komme over uden at vade, så forsøger jeg altid.
Efterhånden er jeg temmelig god til at finde veje igennem de fleste, og også de mest genstridige vandløb, uden at vade, og jeg falder aldrig - eller der er ingen dokumentation på at jeg er skvattet i et vandløb, for da jeg gjorde det i sommeren '14, var der ingen der havde kameraet fremme! - Ærgerligt for et billede af mig der lå i vandløbet, ville helt sikkert give hits på Outsite.org, og andre steder på nettet

Vadning over Gaskasjohka
Der er nogle steder hvor man ikke slipper for det kolde vand, og kold er det! Ofte kommer vandet, der er mælkehvidt at sedimenter, direkte fra gletsjeren og så er det ikke meget over nul grader varmt, hvis man kan kalde én grad for varmt. Det uklare gletsjervand gør også at man ikke kan se igennem det, og altså ikke se bunden hvilket er lidt ubehageligt, samtidig med at den stærke strøm ofte og gerne vil hive benene væk under én.

Gaskkasjohka i Gaskkasvággi skal altid vades. Vandet kommer brusende ud fra Gaskkačohkka-gletsjerens port, og med en vældig strøm spærrer den for videre fremfærd i dalen. Tidligt på sæsonen kan man være heldig at der er en brugbar snebro over den, men når man har set elven og den fart der er på vandet, er det ikke lige der man kan tænke sig at falde igennem en snebro, så det er med nogen forsigtighed den slags anvendes - så hellere våde fødder.

Nissonjohka
Et andet vandløb man sjældent kommer tørskoet over er Nissonjohka, som man møder på strækningen mellem Lapporten og Kungsleden i Béssesvággi.
Nissonjohka er der også altid for meget vand i til støvlerne, og der er fart på vandet også, så den er ikke let at vade selvom den på afstand ikke ser ud af noget.

Man kan forsøge at vade den længere nede eller højere oppe, men oftest spilder man sin tid på at lede. Det er lettest at tage den hvor stien krydser, og hvor den løber over et fladt og bredt sted. Her breder den sig lidt ud så vandstanden sænkes lidt.

Nissonjohka er dyb i hovedstrømmen
Man kaster sig ud i det og hjælper eventuelt hinanden, selvom det er lettest af vade alene med hjælp af et par vandrestave. Ofte har vandløbene flere strømme hvor hovedstrømmen ofte er dyb, hvor sving får den til at skure sig ned.

Man vil helst ikke vade noget der er dybere end til midt på lårene, idet vandet så har for megen kraft, og det er vanskeligt at stå fast selv med stavenes hjælp.

Det er kun udenfor hovedstierne man behøver at frygte vadestederne. På hovedruterne som for eksempel Kungsleden, er der broer over alle vandløb der kan give problemer, men i ekstreme år hvor megen nedbør eller stor snesmeltning forårsager højvande i alle vandløb, kan man blive nødsaget til at vade.

Endnu et vad
I sommeren '14 var det et helt fantastisk vejr i fjeldet. Et stabilt højtryk bragte temperature på op over de tyve grader med sig, og snesmeltningen på gletsjere og på snefelterne i højderne var enorm, Jeg har aldrig vadet så mange vandløb i fjeldet, som vi gjorde på den tur.

Vi gik en rute øst om og langs med søerne i Alisvággi, og altså på bredderne modsat Kungsleden. Der plejer der at være ét vandløb der skal vades, men vi vadede vist samtlige på den strækning. De vandløb man plejer at kunne springe fra sten til sten, var løbet over og brusede som våde uhyre gennem landskabet. Én dag blev det til 4-5 vad, og det tager tid.

Nogle steder er det let
På en senere tur i '14 kom vi ned ad ruten mod Unna Allagas og så var der meget vand i Ruovssokjohka, men den var jeg sikker på at jeg let klarede med støvlerne på. Det gik fint lige indtil min ene fod hang fast i noget rengærde, der lå derude og jeg satte mig på halen. Heldigvis på en sten der var oven vande, men min ene støvle gik ned og tog vand ind.

Der var naturligvis nogle der stod på bredden og morede sig, og det gjorde jeg faktisk også selv, selvom det var koldt.

Denne film bør man også se: https://www.facebook.com/video.php?v=10151861031421050&set=vb.682546049&type=2&theater



Ingen kommentarer:

Send en kommentar