torsdag den 7. december 2017

Ultra Light Kogegrej

Jeg kan lige så godt sige det som det er; jeg gider ikke slæbe noget unødvendigt med på tur, og heller ikke noget unødigt vægt.
Jeg er ikke gået 100% ultra light med halve liggeunderlag og lignende, men jeg forsøger at få rygsækkens vægt ned på et minimum.

Håbløs tåge
Alt deroppe ser bedre ud når det ikke er tåget. Efterårsfarver er det altid værd at gå efter.
Vi er på tur i midten af september i et område på kanten af Stora Sjöfallets og Padjelanta nationalparker. Det er tåget eller skyerne hænger ned om anklerne på os.

Varmt er det ikke og vi fik faktisk sne en af de sidste dage vi var der, men det er en helt anden historie.

Området er ellers flot - eller det er det når det er klart i vejret og man kan se mere end en meter frem for sig.
Jeg har mit nye kogegrej med. Det jeg har skiftet over til efter mange år med Trangia (det er nu længe siden) og med MSR benzinbrænder og mange andre der er tunge, så nu skal det ultra lette testes i dårligt vejr.

Området vi er i er relativt letvandret selvom der ingen stier er.

Vandløb undgår man ikke når man går udenfor stierne men som regel kan de forceret tørskoet.

Mit kogegrej er barberet ned til en Pinquin titanium gasbrænder der vejer 48 g samt en gryde fra Evernew også i titanium. Gryden rummer 600 ml og vejer 95 g hvilket tilsammen giver 143 g plus en 100 g gasdåse. Jeg kan faktisk klare mig med 100 g gas på en 10-dagestur når jeg kun spiser frysetørret mad om aftenen og knækbrød i de andre måltider.

Pinquin titaniumbrænder, Evernew gryde og 100 g gasdåse

Således ser det ud. Blæser det stabler jeg nogle sten op som læ. Man kan også have en aluskærm med men det vejer jo :)

Løsningen fungerer fint og dækker fuldt ud mit behov.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar