søndag den 19. oktober 2014

Valg af énmandstelt vol 1

Nordisk Svalbard i Hoigganvággi svensk Lapland
I mange år, mens jeg stadig var ung og stærk, tog jeg det ikke så nøje med hvor meget mit fjeldudstyr vejede og således heller ikke hvor meget jeg havde med i rygsækken.

Da jeg startede med at vandre har udvalget heller ikke så stort, så det var noget der gav søvnløse nætter. Al tilgængelig udstyr vejede enten for meget eller alt for meget.

Jeg har haft et utal af forskellige telte gennem tiderne, og selvfølgelig også lette fjeldtelte efterhånden som disse kom på markedet. Til sidst kunne man sagtens glæde sig over telte som vejede et  to-personers telt der vejede tre kilo, så det tog jeg gerne med også når jeg var alene på tur i fjeldet.

Efterhånden blev det lidt tungt, eller rettere hele min turrygsæk blev for tung. Jeg havde før anset det for meget normalt når jeg startede en to-ugers fjeldtur med 25 kilo på ryggen, senere var jeg glad for 20 kilo, men efterhånden som årene sneg sig på, så blev også det lige i overkanten. man vil jo gerne være mobil og have det behageligt på turene. Eller så behageligt som man nu kan have det.

På mine seneste ture hvor jeg har været alene på tur, eller sovet alene i et telt har jeg haft behov for at have lettere grej med og dermed også et lettere telt.

På første alenetur i sommeren ´14 valgte jeg et fjeldtelt fra Nordisk venligst udlånt af Spejdergear!

Læs hele testen på outsite.org ved at følge dette link!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar