fredag den 3. oktober 2014

Test af uldundertøj fra svenske Ivanhoe

Beklædning til friluftslivet er altid værd at diskutere og der er mange meninger, men det er altid nogle få kendte mærker der nævnes og mange af dem er også fine og funktionelle.

Jeg går ind for flerlagsprincippet når jeg vandrer. Altså flere lag tyndt tøj på i stedet for få tykke lag. På den måde kan man bedst regulere efter vejr og vind og hvor meget man anstrenger sig. Om man går op, hen eller ned ad bakke.

Førhen brugte jeg en grundkombination bestående af en svedtrøje a la Lifa, Kraft eller lignende og derudover en bomulds T-shirt og så en fleecejakke. Altså en masse kunststof og bomuld der lugter når man har svedt i nogle dage.

Jeg plejer at få røde pletter over det hele lige så snart nogle blot nævner ordet uld!
Nogen påpegede så, at fx merinould det ville jeg ikke reagere overfor og det viste sig at være rigtigt, men de trøjer og bukser jeg har prøvet i det materiale, har været lidt kraftige, eller haft hætte, som er irriterende når man vandrer med rygsæk, og for varme og derved ikke så let at regulere på.

Jeg talte med folkene hos FNE-Outdoor på Fyn, og fik et tyndere sæt fra svenske Ivanhoe!

Iwanhoe! Jeg havde aldrig hørt om det! Underligt, for det er et gammelt velrenommeret svensk firma der siden 1946 har fabrikeret tøj i Gällstad.

Jeg var naturligvis spændt på, at teste om uldundertøjet kradsede, gav mig eksem, fungerede uden at komme til at lugte for meget og ellers holdt til nogle gange vask i maskine.

Det sæt jeg har testet er model Ivanhoe Felix. En bluse med kort lynlås og lange ærmer med sådan nogle huller til tommelfingeren så han får varmet hænderne og ærmerne ikke glider op.
Blusen vejer 160 g og bukserne det samme.

Det første jeg gør, aer at føle på stoffet. Virker det behageligt, kredser det og så videre.
Det næste er at se alle syninger og linning igennem. Er det pænt syet, eller er der skæve eller på anden måde sjuskede syninger, er der løse tråde eller tråde der ikek er ordentlig hæftede?
Hvordan er afslutningen i hals og ben. Er det bare syet tværs over eller er der en påsyet ribkant elelr anden pæn afslutning hvor materialets strækretning er vendt så de ikek bliver løse med tiden. Er linningen pæn og elastikken jævn.
Lynlåsen kikkes også efter om den er af ordentlig holdbar kvalitet og syet rigtigt i uden flapper der kan fange den så den sætter sig fast.

Derefter prøves tøjet. Sidder det som det skal også når man bevæger sig og så videre.

Så skal det med på tur og vise om det holder til vandreture med rygsæk og efterfølgende maskinvask uden at ændre struktur i stoffet og uden at ændre facon.

Mit indtryk herefter er, at Ivanhoe Felix undertøjet er behageligt, kradser ikke og er yderst velfabrikeret. Det holder faconen selv efter flere gange maskinvask og bliver ved med at være blødt og behageligt.
Jeg har ingen fejl fundet på det og priserne på 599 kr for blusen og 499 kr for bukserne er en god pris i forhold til kvaliteten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar