søndag den 6. marts 2022

"Ubrugeligt grej" - har vi det? - II

På mit indlæg i går kom der mange gode reaktioner i de små debatter der udsprang af indlægget.

Jeg fortsætter derfor i samme spor lidt endnu, idet noget af det bør kommenteres og uddybes.



Når jeg bruger begrebet "Ubrugeligt grej" så mener jeg ikke grej indkøbt til forskellige formål, men til grej indkøbt til et bestemt formål som det så enten viser sig uegnet til eller ikke opfylder forventningen til det - eller overgår til andre formål som ikke var det det blev købt til. Vi har nok alle nogle fejlkøb der viste sig ikke at være velegnet til, eller ikke levede op til, det det blev indkøbt til, men så fint kan bruges til havearbejde eller andet. Men, det er stadig et fejlkøb og at "det er fint til havearbejde" er blot en undskyldning vi giver os self for at slippe for ærgrelserne ved fejlkøbet!

Jeg vil påstå at mange fejlkøb stammer fra et forkert udgangspunkt. Vi vælger udstyr efter mærke fordi vi enten falder for butikkernes reklamer eller har set nogen vi gerne vil identificere os med bruge det, og her har vi der er guider og vejledere et stort ansvar når vi afholder kurser.

En anden fejl, som vi eller begynderen, ikke selv er skyld i. Vi bliver rådet til at besøge velassorterede friluftsbutikker for der kan vi få kvalificeret hjælp og vejledning! Men er det udsagn sandt eller falskt? 

I tidligere tider var det at stå i en butik noget man blev uddannet til og under uddannelsen arbejdede man indenfor det fagområde man også blev specifik undervist i på fagskolen. En fotohandlerelev blev uddannet i alt hvad kunder  kunne finde på at spørge om så han var udrustet til at vejlede. Var man i en sportforretning blev man uddannet i det og havde ofte et speciale som kunne være friluftsudstyr, badminton, fodbold eller andet relevant.

Den velassorterede specialbutik havde således ekspedienter der dækkede et bredt område, men hvad har vi i dag?
Man kan stadig blive uddannet i forskellige fag, men er det de ekspedienter vi møder i friluftsbutikkerne? Jeg vil påstå NEJ og jeg vil påstå det indtil nogen ændrer mit syn på sagen :)

Jeg er ind imellem med andre i friluftsbutikker for at vejlede i et køb. Ikke for at blande mig i ekspedientens arbejde, men for at sikre at min deltager bliver korrekt behandlet og vejledt i købet.

Nu har jeg jo masser af års erfaring på området og jeg kender stort set alle i branchen, eller jeg gjorde indtil udviklingen på området accelererede. Før det var der Mogens i Fjeld og Fritid. Anders og andre i Friluftsland og i Spejdersport. Dem der var store og som jeg for Fjeld og Fritid og Friluftslands vedkommende, har fulgt lige fra de startede som små butikker. Dengang var det innovative folk med god viden om deres varer og brugen af dem der rådede og som det var værd at handle med.

Når jeg i dag kommer ind i en friluftsbutik så ved jeg ikke hvad der ved hvad eller om de overhovedet ved noget. Jeg spørger altid ind til ekspedientens faglige viden for jeg gider ikke købe støvler (Den er til Kaare) af en der kun ved noget om cykelsko som butikken ikke har nogle af, men han ved noget om det fordi han interesserer sig for emnet men kun er ansat i butikken på deltid parallelt med sit studie i Økonomi på KU, bare for at nævne det værste eksempel jeg har mødt.
Når det er sagt så finder man også uuddannede der har friluftsliv som fritidsinteresse og derfor har en god viden, men når vedkommende siger at han eller hun er ude hver weekend på tur, og som jeg hver gang ser i butikken om lørdagen såååå!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar