torsdag den 31. marts 2022

Ny bog om fjeldvandring

Jeg har i mange år arbejdet på den ultimative guide til fjeldområdet omkring Sveriges højeste bjerg Kebnekaise. Den er udkommet, men er en ret stor bog beregnet til turplanlægningen hjemme ved spisebordet.



Bogen "Kebnekaisefjeldene - En komplet guide til det unikke fjeldområde", indeholder alt hvad du bør vide om området. Der er mere end 50 ruter udførligt beskrevet, og det er ikke kun de markerede ruter som fx Kungsleden, som enhver kan google sig frem til - det er også mange ruter der ikke er markerede samt ruter jeg selv har "opfundet".

Jeg har brugt mere end 50 år på at gennemvandre området, hvilket nok virker lidt skørt men jeg har hygget mig med det.

En så omfattende bog, der både er dyr og tung, egner sig ikke til at have med i rygsækken.

"Kebnekaisefjeldene har et hav af farvebilleder og kort med ruter i farver. Den er hardback og i et stort format.

Den er flot og er blevet godt modtaget både af friluftsfolket og af bibliotekerne. Lektørudtalelserne siger fx at den bør stå på alle biblioteker og meget andet fint. Desværre må man ikke offentliggøre lektørudtalelserne i deres helhed, men jeg har en udtalelse der måske endda er endnu bedre end lektorernes.

Thomas Winnberg der er Rädningsschef i Kiruna Rädningstjänst og mangeårig kæreste med Marit Sarri der er datter af familien Sarri, der er samer og som driver Nikkaluokta Turist, og som til daglig er forstander på Kebnekaise fjeldstation - har skrevet dette om bogen:

Hej René! Har börjat titta i din fantastiska bok om Kebnekaise! Verkligen fin och fylld med fakta och turtips! Verkligen genomgripande! Ska bli kul att läsa den från pärm till pärm! Har nog de flesta böcker som handlar om området och din är den bästa och mest genomarbetade jag sett! Ska du översätta den till engelska? Tror den kan ha en marknad utanför Norden.. Tack och hoppas vi ses till sommaren! Hälsningar från ett stormigt Kebnekaise! /Thomas och Marit!🏔🙏

Og, det er jo en bedømmelse man ikke går udenom :)

Her er jeg fotograferet sammen med Marit og Thomas på Kebnekaise fjeldstation


Men, som nævnt er den tung og derfor, udgiver jeg nu en såkaldt letudgave, som beskriver alle ruterne og noget helt essentielt for din tur og altså ting du kan få brug for undervejs.

Den nye bog, "Kebnekaisefjeldene - en guidebog til vandring i området" er både lettere og mindre så den bedre egner sig til at have med i rygsækken.


Bogen har de samme kort med ruter som den store udgave men for at gøre det hele billigere så er alt i sort hvidt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar