torsdag den 2. oktober 2014

Med kano i Sydsverige

Efterårets traditionsrige outsite-kanotur står for døren, og mens jeg sad og tænkte over den, fandt mine tanker tilbage på alle de kanoture jeg har været på derovre, og alle de hyggelige lejrpladser der har været i gode kammeraters lag.
Kanoture er altid hyggelige med masser af lejrhygge, god mad og lidt vin ved bålet.
Ture jeg ikke vil undvære, hverken forår eller efterår.


Nu ved jeg jo godt, at mange af jer læsere atter tænker: "Han er sq underlig! At tage det samme sted hen, stort set, på alle kanoture. Hvorfor ikke prøve noget nyt. En å måske".

Jeg ved det godt, men jeg har været på flere af de sydsvenske åer gennem tiderne. Jeg er vist bare nået dertil i 'min udvikling' at vand er vand', og bare der er Allemannsret så er det fint med mig.

Dertil kommer, at Immeln er let at komme til på relativ kort tid fra Sjælland. Under 3 timer tager det fra København over Øresundsbroen, der er billigere end Storebæltsbroen, at nå derover. Det er fint også her i efteråret hvor det bliver relativt tidligt mørkt.

Når jeg er på en sø, slipper jeg også for en masse logistik, som ikke kunne undværes ved åpadling. Biler skal køres frem og tilbage, og det er måske svært at nå destinationen med offentlige transportmidler og så videre. Til Immeln Kanotcenter kan man komme med tog og bus.

Immeln er en kæmpestor sø, der har tilgang til flere mindre søer via overbæringer, og det samlede søsystem med Immeln, Filkesjön, Raslången og Halen, udgør et så stort sammenhængende padleområde, at man godt kan få en uge til at gå med at padle rundt.

Noget af det hyggeligste, er de mange muligheder der er for at få sin helt egen lejrplads, på en lille ø eller langs bredderne.
Der er hygge ved bålet og i kanoen er der også plads til campingstole

Her har vi gennem tiderne, og under mange flotte og hyggelige ture, ligget mange steder i telt førhen. Imidlertid har vi været i land på et utal af lokationer der var flotte og ugenerte for andre kanopadlere, men hvor skovbunden desværre har været for kuperet for telte.

Et telt, også selvom det er et lille fjeldtelt skal jo bruge lidt plads, dels til et plant stykke hvor indbyggerne skal ligge behageligt om natten, men også til oversejl, apsis og barduner, og det er ikke altid let i den ofte meget kuperede svenske skovbund langs vandet.

Tarp & bivybag

Med dette i baghovedet måtte der søges andre løsninger!
En enkelt person, der ligger på et underlag i en sovepose, fylder ikke meget i landskabet. Meget mere end to meter gange en halv bliver det ikke til, og så lille et plant sted kan man altid finde.

På den måde kan man ligge under et tarp, eller en billig presenning, der godt nok vejer mere end et tarp af Silnylon, men som til gengæld ikke koste meget mere end et par øl på stamværtshuset, og vægten på en kanotur er jo nærmest underordnet. Sådan et 'skiv' laster jo op mod de 500 kg!

Der er så bare det, at når jeg ligger ude på et underlag i min sovepose, så sker der altid det, at når jeg vågner om morgenen så befinder jeg mig adskillige meter fra underlaget - hvis jeg altså ikke lige vågner i løbet af natten fordi jeg fryser uden underlaget. Jeg må vende mig samme vej hver gang jeg vender mig siden jeg ruller væk, men særlig praktisk er det ikke.

Den slags er der også løsninger på. En bivybag!

Jeg har en GoreTex'en fra Integral. Faktisk én jeg har købt brugt på Outsite.org. Nu er GoreTex jo noget fornemt og dyrt noget, men ligger man alligevel under tarp eller presenning, så kan mindre sagtens gøre det.
Jeg lægger mit liggeunderlag ind i bivyen sammen med soveposen, så ruller jeg ikke væk, kun rundt så jeg hverken kan finde den ene eller den anden lynlås, idet de altid ender med at flytte sig om i nakken, eller et andet sted det er svært at nå. Men det er til at leve med.

Tarp
Jeg har ligget under tarp i en del år ,og lever efter princippet: "Jeg ligger principielt ikke i telt syd for polarcirklen!".
Det slogan syntes jeg lyder skide godt, og lidt sejt. Der var bare lige en enkelt ting, jeg ikke havde tænkt så dybt over, og det er at der jo også er fjeld syd for polarcirkelen, som for eksempel ved Sylarna, hvor jeg jo har været nogle gange og ligget i telt. Så mellem os, men lad det ikke sive ud, har jeg ændret sloganet til: "Jeg ligger principielt ikke i telt syd for polarcirkelen, bortset fra i fjeldet!".
Det lyder lidt sejt alligevel, men det er nu ikke så meget af den årsag at jeg ikke ligger  i telt - det er bare bedre at ligge helt udendørs, og udsigten når man vågner om morgenen, og den tættere nærhed til naturen i forhold til teltovernatninger, er bedre.

Udsigt fra min soveplads holder jeg meget af, men der må jeg sige, at selv tarpet har begrænsninger. Man kan ikke ligge præcis hvor man vil, og der hvor jeg vil ligge er så langt ude ved vandet og udsigten, jeg kan komme.

Hængekøje

Det sidste ny i mit soveudstyr er min hængekøje fra Hennessys, en genial opfindelse, med tarp, myggenet og fin komfort. Min er af den asymetriske type, hvor man ligger næste helt plant og såmænd og så kan ligge på siden.
En smuk plads ved Immeln
Med den kan jeg komme helt ud til udsigten på kanten, bare der er et par træer med rimelig afstand af hinanden, og træer er der i Sverige.
Med hængekøjen er jeg helt uafhængig af skovbundens beskaffenhed.

Hængekøjen har på mange ture givet geniale pladser og udvider mulighederne for fede lejrpladser helt enormt.

Der findes mange forskellige typer af hængekøjer, og nogle syntes andre modeller er bedre end min, men sådan er vi jo forskellige.

Det er derfor svært at anbefale en køje til andre og så vil jeg hellere invitere til at tage med på tur og der se og prøve de mange modeller der ofte er med - der er nemlig ved at gå turmode i hængekøjer.

Kanotur på Immeln

Har du nu, ved at læse dette, fået lyst til at tage med på kanotur så kan du læse om vores næste kanotur på www.outsite.org - Danmarks største og mest seriøse site for friluftsfolket.

Følg dette link til din næste kanotur: Kanotur på Immeln 17. - 19. oktober '14
Der er også en planlægningstråd for turen her!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar