fredag den 3. april 2020

Sommerens fjeldtur 2020 afsnit VIII

Efter planen ligger vi inde ved Nálluhytten og alt efter hvad tid vi når til lejrstedet bliver der måske mulighed for en lille eftermiddagstur op langs vandfaldet, men ellers skal vi videre ud mod Kungsleden.

Det er ikke fordi jeg personligt er helt vild  med at komme ud til Kungsleden. Ikke at der ikke er flot for det er der, men jeg vil hellere være hvor der ikke er så mange.

Men når vi nu er nødsaget til det i forhold til vores videre færd hvor vi skal ned til Kebnekaise fjeldstation så er det ikke det værste sted.

Sealggahytterne har altid været et mødested i fjeldet. I mange år var der det samme hytteværtspar hver sommer. En musiker og hans hustru fra Stockholm og når man som jeg var i området dengang mindst 8 uger hver sommer og 6 uger om vinteren så var det altid hyggeligt at møde parret når jeg passerede med en gruppe. Jeg kunne få en hyggesludder og deltagerne kunne fouragere i den lille butik.
Når vejret er godt er det super at sidde ude på bænken ved gavlen af den gamle hytte og se på udsigten mod syd.

Men nu er vi stadig i Nállu og skal først ud til hytterne.
V. vandrer opad til enden af søen. Her skal vandløbet krydses og det koster ind imellem våde fødder men man kan også være heldig at den kan springes fra sten til sten.
Stuor Reaiddavággi udvider sig en smule efter hytterne. Et par gletsjere ligger på fjeldet højt oppe i vestlig retning men de har gennem årene, ligesom alle de andre gletsjere i området, trukket sig noget tilbage.

Der er ikke rigtig nogen sti i det stenede landskab. Hist og her dukker den op og ind imellem står der varder men de fleste der vandrer her vandrer blot langs den langstrakte sø med retning mod udgangen der anes i det fjerne.

På vejen kan et enkelt vandløb også drille lidt men det plejer man at kunne finde en vej over.

Som man kan se på billedet herover så skynder jeg mig altid over for at stå klar med kameraet hvis nogen skulle falde :)

Nej sådan er det ikke. Jeg viser vejen gennem vandløbet, tager rygsækken af og er parat til at hjælpe hvis det skulle være nødvendigt.

Når det sidste vandløb er klaret begynder terrænet at skråne nedad hen mod dalens udmunding og snart befinder man sig på græsklædte skråninger med flot udsigt over mod Sealggatoppene og ned over den brede dal hvor Sealggahytterne ligger i midten.

Hele vejen ned kan man finde teltpladser så når vi kommer til stedet må vi se om vi vil helt ned til hytterne eller ligge lidt oppe og nyder udsigten.

Når vi forlader Sealggahytterne følger vi Kungsleden på en strækning men mere om det i næste afsnit.