fredag den 11. september 2015

Nye ture under planlægning

Sommeren er ved at være ovre for i år og de afviklede ture er under efterbehandling for hvad der gik godt og hvad der gik skidt og disse erfaringer skal så inkorporeres i næste sommers ture der allerede er annonceret i rå form.

Diskobugten og Ilulissat isfjord.
Jeg har det ligesom mange andre der har boet og rejst i mange år i Grønland som jo er et land man enten hader eller elsker når man har været der, men jeg hører til dem der elsker Grønland, dets natur og dets folk. Når man gør det trækker Grønland hele tiden i én og man søger tilbage igen og igen!

Der er mange smukke steder i Grønland og der er mange steder jeg har været, men flere som jeg aldrig har vandret i. Grønland er kæmpestort og så selvom det er en forholdsmæssig lille del der er isfrit.

Som mange af mine læsere sikkert allerede ved, så tiltrækkes jeg af ultra øde egne og faktisk kun nord for polarcirkelen og det i sig selv giver jo nogle begrænsninger da sæsonerne er korte, men en tur til Grønland er altid værd at vente på.

Ud over Grønland har jeg jo også tabt mit hjerte til Lapland og specielt området omkring Sveriges højeste fjeld Kebnekaise. I 2016 skal der da også være en tur dertil, men i modsætning til tidligere år så bliver næste års tur en hytte-til-hyttetur på den øverste strækning af Kungsleden.
Denne strækning af Kungsleden er meget brugt hvilket ikke er underligt idet den strækning nok er den der byder på mest afvekslende fjeldnatur - strækningen har faktisk alt hvad fjeldet kan byde på.

Hvorfor så sætte en hyttetur op nå alle mine ture plejer at være teltture, men denne gang vil jeg gerne invitere vandrere der dels måske ikke har nogen særlig fjelderfaring eller gerne vil have det hele lidt mere bekvemt, sove i en rigtig seng og slippe for den tunge rygsæk. Under en hyttetur kan man nøjes med ganske få kilos oppakning hvilket jo gør én mere mobil under vandringen.

Ligesom i 2015 sætter jeg også et kursus i basisfriluftsliv op og denne gang på Sjælland  ved Køge med gåafstand fra Køge station eller fra bussen hvis ikke man har bil, men vi forsøger naturligvis samkørsel som vi plejer.

Og så kommer der naturligvis også ture i Sydsverige samt kanoture.

Man kan læse mere om turenes program på www.outsite.org

Ingen kommentarer:

Send en kommentar