Ikke mange kender den og mange kommer aldrig forbi den, men den har ligget mellem fjeldene Loktačohkka (1404 moh) og Bajip Gohpáčohkka (1410 moh) siden 1939.
Låktatjåkko Fjällstation |
På den tid var hele fjeldområdet vest for Kiruna et stor urørt vildmarksområde, hvor kun samerne boede og hvor de røgtede deres rener.
Kort over området med fjeldstationen markeret |
Turene udgik fra den lille station Låktjatjåkka hvor togene i mange år standsede fast, men hvor man i dag blot kan stå og se dem køre forbi. I stedet standser bussen, for i 1972 indviede man landevejen mellem Kiruna og Narvik, da den sidste strækning endelig var bygget færdigt.
I flere år derefter stoppede toget stort set ved alle stationer når man bad om det, men i de senere år er det som nævnt, kun bussen der stopper.
Før standsede toget, men nu kan man blot stå og se det køre forbi ... |
På Låktjotjåkka finder du også Sveriges højst beliggende restaurant med alle rettigheder.
18 kilometer skulle man bære alle byggematerialer op ved hjælp af heste gennem usporet fjeldterræn nede fra den lille station, hvilket har været noget af en bedrift.
Men færdig blev den og den dag i dag er det et populært mål der ligger strategisk midt i et storslået og meget anderledes fjeldlandskab.
Hele området omkring stationen er et meget højalpint miljø som flere delvis markerede ruter gennemskærer og det er et perfekt område for kortere ture eller for rundture med fjeldstationen som base.
Jeg vil gerne anbefale en rute fra Björkliden, hvor toget altid standser og frem til Låktjatjåkka og derfra ned til Gorsavággi hvorfra man kan vandre tilbage til Abisko Turiststation, eller selvfølgelig fortsætte sin vandring længere ind i fjeldet.
En anden spændende rute, der afslører hele området heroppe er at tage bussen til Låktjatjåkka og derfra vandre op til fjeldstationen hvorfra man foretager en rundtur omkring fjeldmassivet Gohpasčorru og vender tilbage til fjeldstationen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar