onsdag den 2. januar 2019

Granite Gear Blaze AC 60

Det er efterhånden ikke så ofte man ser nye rugsækmærker herhjemme men ind imellem kommer der noget.
Den seneste jeg er stødt på er mærket Granite Gear som jeg for nogle år siden så en med på en fjeldtur. Rygsækken var dengang købt i USA.
Jeg var selv ude efter en let rygsæk men da Granite Gear ikke kunne fås herhjemme købte jeg en anden.



Efter at have anvendt forskellige rygsække gennem tiderne syntes jeg at det var på tide at få vægten generelt ned. I mange år havde jeg slæbt alt mellem 36 kg og 18 kg. med på fjeldture og det er meget når man ikke selv vejer over 80 kg.

I starten var årsagen til vægten primært at der ikke fandtes noget letvægtsgrej - jeg gik min første fjeldtur i 1969 og udvalget dengang var ikke stort, men det der var var tungt.

Senere kom der lettere telte og rygsække til men en traditionel rygsæk til fjeldbrug er for mange stadig en 70-80 liter og måske for nogle endda større, og vægten kommer hurtigt op å over 20 kg.

I dag gider jeg ikke bære så meget så målet var at få vægten ned hvilket lykkedes fint med et telt der vejer 1 kg og en sovepose der vejer det samme samt kogegrej der vejer 37 g for brænderens vedkommende og dertil en aluskærm og gasdåse.

Rygsækken derimod vejede fortsat op imod de 3,5 kg hvilket er alt for meget.

Læs artiklen her om grejet!

Læs mere her!

Nu har jeg så brugt min Granite Gear på en del ture og også på fjeldet og det er en af de bedste og mest velforarbejdede rygsække jeg længe har set og vægten på de 1300 g er helt acceptabel i forhold til kvaliteten og holdbarheden.

Hvor de andre to lægtvægtsrygsække (Klättermusen og Exped) gav op i syningerne holder Blazeren fint og jeg har ingen skader på den.

Jeg bærer omkring 12-14 kg på en normal 10 dages fjeldtur med alt inkl proviant til hele turen!

Så vidt jeg ved er det eneste sted i DK hvor man kan købe den hos Bjergkæden i Køge.

Fakta
Velegnet til oppakning på max 16 kg.
Detaljer: Rullelukning, strækbare lommer på front og siderne, meget slidstærke materialer, udtagelig rygplade
Short 55 L, vægt: 1200 g.
Regular 60 L, vægt 1300 g.
Blaze AC 60 er et ideelt valg for light and fast vandreren, som ikke vil gå på kompromis med bærekomfort eller slidstyrke. Rygsækken har et minimalistisk design med et stort hovedrum med rullelukning, store strækbare lommer på front og siderne. Med sin volumen på 60 liter og komfortable bæresystem er Blaze AC 60 rummelig nok til eksempelvis langdistancevandring Skåneleden eller på hytte-til-hyttetur i fjeldet.

Pris: 2.199 kr


Ingen kommentarer:

Send en kommentar