søndag den 7. januar 2018

Hvorfor skal det være så kedeligt? Nye bælter.

Der er mange af os der når vi bushcrafter eller ligger i standlejr som fx på Outsites vinterworkshop, der forøvrigt snart løber af stabelen i Sydsverige, bruger bælter til knive og andet.
Det er ofte læderbælter uden de store dikkedarer men hvor man kan hænge knivene og måske øksen og så have små etuier og tasker til tændstål, optænding og andet.

Her er det Fjällrävens bud på et udstyrsbælte
Fjällrävens bælte er tydeligvis inspireret af spejdernes - eller er det omvendt? Jeg ved det ikke men fra gammel tid har spejderne jo brugt lignende bælter som så nok er militært inspirerede, men skidt med det.

Spejderbælte. Billedet er hugget fra en salgsannonce på nettet. Jeg har aldrig været spejder og bliver det helelr aldrig :)
Begge ovenfor viste bæltemodeller er lidt kedelige synes jeg, men udfører jo deres mission.
Nu vil nogle af os jo gerne have noget fedt grej, selvom andre er ligeglade og hellere går efter funktionalitet end lidt gejl.

ST Letherworks som min ven Søren Tøpholm står for laver nogle bælter der er noget federe end disse. Søren kan man finde her http://stleatherworks.dk/
Sørens ting er gennemarbejde og flotte så dem kan jeg godt anbefale!

Jeg selv vil selvfølgelig gerne have noget anderledes og inspireret af samernes nittebælter har jeg lavet to udgaver, det brede traditionelle bælte som samerne har brugt i århundrede men i en moderne form som dem alle deroppe bruger på jagt og når de kører snescooter.



Bæltet er lavet således at man kan hænge alt muligt i det og det kan udformes helt efter brugerens ønsker, ligesom farver og mønstre kan varieres næsten i det uendelige.


Nu er den brede udgave måske lidt voldsom for nogle og derfor har jeg også lavet en smallere udgave der er i jeansbredde og som fint går til fx Fjällräven bukser.


Denne type bælte kan naturligvis forsynes med tilbehør som tasker, og stropper til at hænge diverse ting i.



Man kan selv kaste sig ud i fremstillingen men ellers kan de bestilles hos mig.
Man kan vælge forskellige læderfarver på selve bæltet og mellem en række forskellige farver på nitterne som egentlig er såkaldte "snøreringe".

Hvad med fx et hvidt bælte med hvide og sorte nitter, det er da et oplagt pigebælte eller hvidt bælte med sorte og lille nitter eller med hvide og lille nitter?

1 kommentar:

  1. Hej googler rundt efter et samisk læderbælte. Min kæreste har et fra Finmark som han har fået af sin far for mange år siden. Nu har han en kammerat som gerne vil have sådan et. Det er svært at finde.
    Jeg faldt lige over et opslag fra dig, og jeg kunne kun kommentere. Kunne ikke se anden måde at komme i kontakt. Håber du ser opslaget
    Vh Heidi

    SvarSlet