onsdag den 19. oktober 2022

Fjeldvandring ved Sveriges højeste fjeld, Kebnekaise

Igennem mere end 50 år har jeg gennemvandret området heroppe 200 km nord for polarcirklen i svensk Lapland.

Det er blevet til mange ture, ja faktisk rigtig mange idet jeg ikke kun har været deroppe én gang om året i perioden. I mere end ti år hvor jeg drev Vildmarksrejser i Bagsværd, boede jeg faktisk deroppe i otte uger hver sommer og seks hver vinter, mens jeg guidede deltagere på ture i rundt i området.

De mange ture gik ikke altid af de markerede ruter og stier hvor Kungsleden nok er den mest kendte. Jeg udforskede området og støvsugede det for mulige og umulige ruter. Dette er blevet til en bog, der nok må anses for at være den ultimative guide til vandringer i området, der er på størrelse med Sjælland.

Jeg guider stadig ture i området selvom det efterhånden kun bliver til én tur hver sommer, og det betyder at du kan tilmelde dig, og være en af de heldige der kommer med.

Hvem kan deltage?
Alle med en almindelig kondition der har vandret med rygsæk og sovet i eller vil sove i telt, kan deltage.
Turen er lige så meget et fjeldkursus som en tur alt efter hvad du vælger. Du kan således deltage ved blot at følge guiden, men du kan også aktivt lære mere om fjeldvandring og orientering i fjeldet.
Det meget udførlige materiale du modtager når du er tilmeldt og mindst har betalt halvdelen af tur-fee'en er en fjeldhåndbog på omkring 100 A4 sider med info om alt hvad du bør vide om området, geologien, samerne og om valg af udstyr.

Turene tilrettelægges med relativ korte dagsetaper så alle kan deltage. Mit motto er "ikke at vandre hurtigt forbi noget man ikke oplever". Der skal være tid til fordybelse og tid til at nyde området i et hyggeligt selskab hvor ingen skal gå nede bagved og gispe efter vejret - alle skal have en hyggelig tur i et godt fællesskab hvor vi sammen gennemfører turen. Jeg er, som guide, kun guide på anden måde end at vejlede undervejs, hvis noget går galt.

Bogen "Kebnekaisefjeldene"
Bogen har fået denne anbefaling af en lokal, der i de senere år bla. arbejder på Kebnekaise fjeldstation og Abisko Turiststation, og er partner med forstanderen Marit Sari. De er begge meget erfarne fjeldvandrere og guider:

Hej René! Har börjat titta i din fantastiska bok om Kebnekaise! Verkligen fin och fylld med fakta och turtips! Verkligen genomgripande! Ska bli kul att läsa den från pärm till pärm! Har nog de flesta böcker som handlar om området och din är den bästa och mest genomarbetade jag sett! Ska du översätta den till engelska? Tror den kan ha en marknad utanför Norden.. Tack och hoppas vi ses till sommaren! Hälsningar från ett stormigt Kebnekaise! /Thomas och Marit!🏔🙏

Mine ture er unikke og går kun ad meget korte strækninger ad markerede ruter og stier. Det er nemlig sådan, at jeg bruger mit kendskab til området på at guide ture uden for de markerede ruter - skal man betale for en guide, så mener jeg at man skal have mulighed for at opleve noget unikt, og på den måde blive indført i min fjeldverden med alle de muligheder det har.

Jeg fører mine deltagere rundt i stiløst terræn. Over, nogle gange, høje pas med imponerende udsigter til fjeldtoppe beklædt med evig sne og gletsjere, gennem dybe dale med rislende eller brusende vandløb med vand der er så rent, at vi kan drikke det direkte. Vi vandrer gennem områder hvor vi ikke møder andre, eller kun meget få andre vandrere.

Hvordan foregår det?
Når du læser "guidet tur", så tænker du måske på en guide der går forrest med en paraply og bestemmer hvor vi skal stoppe og hvornår vi skal videre til næste stop - men sådan er mine ture ikke.

Jeg opfatter mit job som guide præcis som en guides skal være på en fjeldtur.
I princippet er det mig der udstikker selve ruten hjemmefra. Det kan jo ikke være andet når det er mig der kender området, og derfor bedst kan tilrettelægge en rute og et forløb, ud fra den begrænsede viden jeg har om deltagerne, hvoraf langt de fleste er nogle jeg ikke har vandret med før.

Jeg planlægger som nævnt forløbet og som deltager modtager du både et kort med ruten indtegnet men også et gps-spor du kan bruge på din telefon eller andet du navigerer på. Her skal du blot være opmærksom på, at ruten altid vil være vejledende. Lokale opståede forhold kan betyde at ruten ændres undervejs, men det kan deltagernes formåen også. Jeg forbeholder mig nemlig retten til at ændre ruten undervejs, hvilket selvfølgelig sker i overensstemmelse med holdet. Dog har jeg som ansvarlig guide vetoret idet jeg altid sætter sikkerheden i højsæde.
Samtidig vil jeg også sikre, at alle mine deltagere altid får en spændende og givende tur de kan se tilbage på, og som forhåbentlig giver lyst til flere ture i fremtiden.

Hvem kan ikke deltage?
Det er der jo så sådan set ingen der ikke kan, men jeg har en regel der er sat for at favorisere nye vandrere i området, og vandrere der ikke har været på tur med mig mere end to gange før. Har man været det kan man komme på venteliste idet jeg helst giver pladserne til nye fjeldvandrere og vandrere der ikke før har været på tur med mig og som, vel at mærke, ikke har en masse fjelderfaring i forvejen.


Du kan heller ikke deltage hvis dit mål er mange kilometer i benene hver dag, vil vandre hurtigt og som mål har selve målet og hvor turen er sekundær.

Vil du vide mere om turen så kontakt mig på mail rene@ljunggrens.dk eller på telefon: 3160 0978.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar