mandag den 4. april 2016

Nye ture nye ruter

Jeg vandrer rigtigt meget i Sydsverige både alene og med Outsite, og gennem tiderne har jeg "opfundet" rigtig mange ruter.

Igennem usporet terræn.

De fleste af de ruter jeg laver er beregnet på mine mange guidede ture i skovene derovre, og her har jeg nogle ganske særlige kriterier for at vælge sted og ruter som jeg gør.

Hvis og når folk betaler for en guidet tur så føler jeg ikke det er nok blot at vandre strækninger af de mange markerede ruter der er i Sverige. Mange af dem, som for eksempel Blekingeleden og strækninger af Skåneleden, er flotte og interessante nok, men markerede ruter kan alle vandre ad uden guide.

Jeg vil derfor gerne bidrage til at folk finder nye muligheder til vandreruter. Det kan man ikke så let i
Fin hængekøjeplads
Danmark, men i Sverige hvor Allemannsretten gælder så man stort set må overnatte hvor man vil er det let. Altså let for såvidt man er i stand til at dels læse kort, og dels at kunne orientere sig med kort og kompas. De svenske skove er ikke som de danske men meget større og mange steder med klipper og sten og tæt underskov, hvor faren for at miste orienteringen er stor.

Jeg har gennem mange år lært mig orienteringens kunst og har gennem tiderne tilrettelagt et utal af ture som kombinationer af stier, skovveje og gennem usporet terræn, og det er den vandreform jeg holder mest af.

I mange år har områderne omkring søerne Immeln, Raslången og de andre søer på grænsen mellem Skån og Blekinge, været mit foretrukne mål og i de områder har jeg lavet mange ruter, hvoraf flere er beskrevet bland andet på Outsite.org.

Nu er disse ruter efterhånden "godt brugte" og mange andre end jeg og mine guidekollegaer på Outsite bruger dem også, så det var efterhånden på tide at finde nye ruter.
Lejr i skoven

Nu er svenske skove som nævnt ikke mage til de danske. Herovre er der mange flere sten og klipper og skovbunden er mange steder temmelig ujævn eller skrånende, hvorfor det kan være vanskeligt at finde plads til flere telte så derfor bruger mange af os hængekøjer. Der skal altså noget research til når nye ruter skal komme på tale.

Nye ruter bliver ofte til på den måde at læsning af kort samt udmåling af rutens etaper fører til en såkaldt "pionertur". En pionertur er en tur der kan gennemføres, men hvor man skal regne med at skulle bruge lidt mere tid på at finde egnede lejrpladser. Altså mere tid end på de ruter der har været vandret og hvor vi ved hvor de mulige og smukke lejrpladser er.

Pionerture er spændende på mange måder for selvom vi har en sikker formodning om at ruten kan vandres så kan vi ikke se på kortene om der er store skovede områder eller områder med vindfælder eller andet der kan føre til langsom fremkommelighed eller hvor man ligefrem skal ændre rute.

Den første etape i det nyvalgte område gik planmæssigt og vi fandt faktisk lejrmuligheder der hvor vi havde forventet at der ville være nogle så nu er mine fremtidige ture i Sydsverige henlagt til dette nye og spændende områder der ser ud til at indeholde en del mulige ruter - det glæder jeg mig til at udforske lidt mere.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar