Da den spirende interesse for friluftsliv opstod i mig,
vidste jeg ikke hvad det var. Jeg oplevede bare en dragen og lyst
til naturen, til at være derude, og en naturlig nysgerrighed og lyst til, at
’vide det hele’.
Jeg læste alt hvad jeg kunne få fat i om dyr og
natur, og fulgte med i naturudsendelser som Dr. Liberkind, og en del svenske
naturudsendelser der blev vist på TV, der dengang var i sin vorden, men mit
barndomshjems nærhed til Sverige gjorde, at vi kunne tage svensk TV, og da vores
familie har aner i Lund i Sverige, var det en naturlig ting både at forstå
svensk, men også at se svensk TV.
Knud Rasmussens hus i Hundested |
Interessen fik efterfølgende gødning da mine forældre købte
sommerhus i Hundested, og jeg opdagede Knud Rasmussen, der sammen med de andre
polarforskere senere har været med til at sætte min natur- og friluftsinteresse solidt
fast. Alligevel så må hangen til udelivet på en eller anden måde være medfødt,
for jeg har altid hellere villet være ude end inde.
I starten skulle friluftslivet imidlertid 'opdages' og på de
første ture og overnatninger, famlede jeg mig lidt frem. Der var ikke så mange
bøger om emnet ud over lidt om spejderbevægelsen, som jeg aldrig har tilhørt og
heller ikke haft interesse for. Jeg var dengang lige som nu, mere end fyrre år
senere, stadig drevet af lysten til blot at være derude, men var bevidst om at det nok ikke bare er noget man gør, hvis man vil færdes i polaregne, det havde jeg jo læst om.
Jeg vovede mig længere og længere ud, og endte til sidst i
Grønland efter mange år i de skandinaviske fjelde og i Sydsverige. Svensk Lapland mistede jeg dog aldrig interessen for.
Da jeg ikke holder så meget af at vandre på markerede stier, hverken i lavlandet eller i fjeldet, måtte jeg udvide mit territorium. I
starten, da jeg ikke var erfaren, gik jeg naturligvis ad de markerede stier
både i Sydsverige og i fjeldet, hvor Kungsledens øverste strækning dannede
rygraden i min udforskning. Den startede med at vandre Kungsleden et par gange,
hvorefter sidedalene, der enten er markerede eller delvis markerede, og med
hytter i rimelig afstand af hinanden, blev udforsket. Andre vandrere på ruterne, var også med
til at jeg følte mig tryg, på de mange alenevandringer. På de gængse vandreruter i fjeldområderne møder man altid folk i sæsonen, i løbet af en dagsvandring.
Det har altid været
vanskeligt for mig at finde vandremakkere, i mine sociale omgivelser, hvor folk
vist har betragtet mig som lidt af en særling – og det gør de såmænd nok endnu,
de nænner nok bare ikke at sige noget.
Lejr i Tarfala, Kebnekaise |
Efterhånden fik jeg vandret rigtigt mange ruter i Sydsverige,
og alle sidedalene til Kungsleden i området mellem Ábesko og Vakkotavare, eller
i hvert fald alle dem, der var aftegnet som markerede eller mulige ruter på
fjeldkortene BD6 og BD8.
Nu skulle der så udforskes nye, og uopdagede rutemuligheder!
Jeg havde vandret 3-pasleden, eller jo-jo-leden som nogle
kalder den idet den går op og ned, samt Mårmapasset, som begge hører til i den
hårde ende af ruter, både med hensyn til stigninger og orienteringsmæssigt især
i dårlig sigt. Jeg var således forberedt på strabadser, når nye rutemuligheder
skulle udforskes.
Det lykkedes ad åre, at få gennemtrevlet hele det
fjeldområde, der dækkes af BD6 og BD8, for mulige alternative ruter. Mine
ungdomsskoleelever fra de midsjællandske ungdomsskoler, der var med på en hel
del ture, vil nok mene at der også var en del umulige ruter, eller ruter der ’kun
går op ad bakke’!
Store områder af Sydsverige blev udforsket på samme måde, og
specielt skovområderne i Blekinge og i grænseområderne mellem Skåne og
Blekinge.
Ind imellem var jeg også i Sarek, og i andre svenske
fjeldområder og i Norge ikke at forglemme, men det er en anden historie.
Lejr i Sydsverige vintertid |
Med så mange år med friluftsliv, melder ønsket om at formidle
glæden og interessen for, ikke mindst fjeldvandring, at melde sig. Andre kunne,
og burde få glæde af min erfaring, og kendskab til områderne, men her blev jeg
nærig. Jeg ville gerne have de nyopdagede, og ukendte områder for mig selv.
Informerede jeg om dem, ville de måske blive overrendte, og så var jeg ikke mere
alene i fjeldet på mine ture. I mange år holdt jeg dem for mig selv. Jeg skrev
på bogen ”Kebnekaise”, men jeg offentliggjorde den ikke, før for ét år siden og
den kan nu købes som PDF via www.kebnekaise.dk
eller www.outsite.org.
Jeg var begyndt at undervise i fjeldvandring på diverse ungdomsskoler,
og også på nogle aftensskoler under AOF, og jeg oplevede her en markant forskel
på, hvad kursisterne forventede, og for hvad de selv var parate til at byde ind
med. De voksne forventede klasseundervisning, og mange kom nærmest kun for
underholdningens skyld, og fordi de havde en indre forestilling om at
fjeldvandring kunen være spændende, men uden at være bevidste om, at de aldrig
vil vove sig ud på så meget som en telttur i danmark – det lød bare spændende, og så sad de på rækker foran tavlen og lyttede på, og fik nok ikke meget ud af det, ud over
underholdningsværdien, og så måske en fornemmelse af: ”At nu når de gik på
kursus, så var de jo næsten derude!” Måske lidt ligesom at melde sig ind i en
fodboldklub, og aldrig komme til træningen, men alligevel kunne sige: ”Jeg går da
til fodbold!” og derved opretholde en illusion om at være aktiv.
Kanotur i Sydsverige |
Ungdomsskoleeleverne var andrledes. De var unge og
interesserede, ikke kun i teori, men i at prøve tingene af, og tog gerne med på
weekendteltture i Danmark som optakt til fjeldturen, som de alle tog med på.
Helt modsat de voksne der aldrig kom på tur, hverken i Danmark eller i
fjeldet og havde alle mulige undskyldninger for ikke at tage med på weekendture,
for at prøve kræfter med friluftslivet
i praksis.
Men nogle voksenhold fik jeg da ud til sidst, og også på
fjeldet.
Erfaringer fra de to forskellige grupper, de unge mellem 13
og 21 år, og de voksne der oftest var mellem 35 og 60, var markant og er det
stadig.
Jeg fandt også ud af, at klasseundervisning ikke nødvendig er
af det gode i forhold til friluftsliv. Som underviser kan man ikke undgå at
præge med sine egne erfaringer og teknikker, hvilket kan være med til at låse
kursisternes naturlige nysgerrighed og udfoldelsesmønster, i forhold til selv at
finde ud af tingene, med blot nogle basale grundfærdigheder i rygsækken. Deltagerne viste
sig at blive langt mere opfindsomme, og udviklede selv teknikker og grej i
forhold til de behov de oplevede at have, efter de første ture hvor de høstede
egne erfaringer når alt ikke var pindet ud på forhånd.
På de unge virkede dette koncept fint, så klasseundervisningen
fik herefter mere præg af noget andet. I stedet for direkte undervisning, blev
det til gennemgange af udstyr efter funktionalitet, i stedet for ”dette er en
god støvle, eller dette er en velegnet rygsæk etc”. Når eleverne lærte hvad de
skulle se efter under valget, og var opmærksomme på de kompromisser deres
økonomiske formåen holdt til, fik vi meget bedre debatter om grej og mange opfindsomme løsninger på bordet. Eleverne
forholdt sig kritisk til stoffet og grejet, tænkte selv og lærte det de havde
brug for også ved selvstudier og på ture uden læreren.
Der gives instruktion |
Dette gav sig også udtryk i at de for eksempel, meget
hurtigt lærte kort og kompas. De
ville nemlig gerne vandre i selvstændige hold under fjeldturen, og det måtte de kun hvis de havde tjek på det hele.
Oprindelig har klasseundervisning ikke være den måde
mennesket har lært sig færdigheder på. I tidligere tider lærte børn ved at se
på forældre og andre voksne, og eftergøre det de gjorde, og når deres første
kluntede forsøg på at efterligne ikke gik helt som forventet, var den voksne
klar med vejledning og støtte, så barnet eller den unge blev ansporet til
yderlige forsøg, og til sidst besad færdigheden.
Således kan man ikke undervise i moderne tider, eller kan
man? Udeskole og Skolen i Skoven viser at meget faktisk kan tages med derud, og
derved skabe en mere håndgribelig forståelse for hvad det teoretiske kan bruges
til i det virkelige liv udenfor klasselokalet.
Med friluftsliv er det efter min mening det samme som i
tidligere tider. Det man skal lære, skal jo bruges derude og ikke i et
klasselokale!
Som vejleder har jeg derfor valgt, at nøjes med den absolut
nødvendige teori som kan læses ellers forklares, for derefter ved eget initiativ
blive afprøvet ude i naturen. En form som fint fungerer for børn og unge, der
har en naturlig nysgerrighed og interesse for at lære det de kan se en fordel
af at kunne.
Formen virker sjældent på voksne. Dels har jeg erfaret at de
fleste slet ikke ”gider” læse det udleverede materiale! Man få jo nok forklaret
det hele undervejs, hvor nogle så forventer at alt bliver forklaret, man søger
ikke selv løsninger eller informationer ved at spørge vejlederen eller gå
sammen med andre deltagere for at finde en mulig fælles løsning. Flere har en
tendens til at blive hængende i gamle færdigheder der måske er
uhensigtsmæssige, men som ”er det man har lært i sin tid”, og ser derved bort
fra nytænkning og måske smartere måder andre deltager benytter sig af.
Narvikfjeldene, Storsteinsfjellet i baggrunden |
Essensen af dette er, at jeg foretrække vejlederens rolle frem for underviserens. Jeg stiller mig til rådighed men
forventer folk selv er nysgerrige og kaster sig ud i tingene efter en kort
skriftlig introduktion, og selv er aktive medspillere undervejs og spørger og lærer. Undervejs forsøger jeg at anspore deltagerne til at
deltage, og komme med løsningsmodeller og idéer. Det lykkedes ikke altid, og slet
ikke med alle, og det kan der være mange årsager til. En af dem kan være, at
turens dagsetaper er lagt for hårdt for nogle, eller nogle har forkert eller
for tungt udstyr med, så der ikke er overskud til egenlæring eller opfindsomhed.
Det kan også skyldes, at nogle deltagere egentlig ikke er interesserede, eller
parate til at lære mere end de de allerede kan på det aktuelle tidspunkt, eller
at budskabet slet ikke er er trængt ind, eller at interessen for at udforske og
være nysgerrig, slet ikke er til stede. Nåh ja eller vejlederen får ikke
budskabet godt nok ud!
Nogle forventer helt klart, at et kursus skal være efter
modellen: ”Læreren taler og eleverne hører interesserede på”, men skulle man
bygge frilufts- eller fjeldkurser op på den måde, skulle man holde et
weekendkursus før turen, eller nogle aftentimer, der dog kræver at samtlige
deltagere bor i nærheden af underviseren og hinanden, hvilket yderst sjældent
er tilfælde.
Når der er tale om voksne kursister burde det også være nok,
hvis man i god tid udleverede udførligt skriftligt materiale, der om muligt ikke
var 100% fyldestgørende så dog så godt, at det ansporede kursisterne til aktivt
at søge dialog, og yderligere informationer. Sådan er det i nogle tilfælde, og
her får deltageren utvivlsomt en hel del ud af forløbet, idet de allerede i den
indledende fase er i gang med ativt at søge viden.
I rigtig mange tilfælde har deltagerne slet ikke læst
materialet, eller højst lige skimmet det igennem inden turen, hvorfor der er
store huller i den basisviden de kunne have fået af at læse, men hvordan man
løser disse udfordringer ved jeg desværre ikke, men tankevækkende er det.
Jeg vil dog fortsat mene, at kundskaber i friluftsliv er
noget man får ved egen erfaring og kyndig vejledning, men hovedinitiativet skal
komme fra kursisten der skal være interesseret i at lære, og ikke fra en lærer
der står ved en tavle og lirer noget stof af, langt fra naturområdet det hele
skal foregå i.
Essensen af dette er, at det at lære at begå sig derude i naturen er noget man aktivt skal gå ind i for at lære, efterprøve under flere ture og gennem tiden bygge kundskaber og færdigheder op i takt med at man anskaffer det grej man trives med og som underbygger de ture og de færdigheder man har.
Og vælg så ture efter evne og efter udstyr og pas på jer selv derude!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar