søndag den 11. august 2019

Tanker om fjeldvandring vol-I

Når man nærmer sig et aldersmæssigt skarpt hjørne er det altid en anledning til at gøre op med eller tænke over nogle ting i sit liv.
Jeg er netop i år fyldt 70 år og dermed rundet endnu et skarpt hjørne og dertil også en slags jubilæum idet jeg samme år har 50 års jubilæum som fjeldvandrer.

Læs vol-I her Læs vol-II her Læs vol-III her
Læs vol-IV her
Læs vol-V her


Set tilbage på et langt liv med fjeldvandring og friluftsliv har det selvfølgelig givet mange gode oplevelser og da jeg har brugt det meste af tiden på at gennemtrave Kebnekaisefjeldene, hvilket har givet mig et indgående kendskab både til de kendte og mindre kendte markerede, og umarkerede ruter, så har jeg også "udviklet" et utal af alternativer.

Nogle af alternativerne er blevet til på aleneture mens andre er fundet når jeg har været guide på såkaldte "pionérture" der fra starten har haft til formål at kortlægge nye muligheder i fjeldet.

Det har været mange år med utrolige og spændende oplevelser og møde med mange hyggelige mennesker såvel unge fra ungdomsskoler og voksne.

Min interesse for friluftsliv og fjeldvandring har altid været kædet sammen med formidling. Min mission har været og er stadig at udbrede kendskab og interesse for friluftsliv og fjeldvandring, og derfor har jeg også lige fra starten haft en drøm om at være fjeldguide.

Men hvordan bliver man lige fjeldguide? Vi skal her tænke på at jeg gik min første fjeldtur i 1969 og dengang var der ingen kurser i noget som helst der handlede om friluftsliv, så der var der ikke andet at gøre end at øve sig selv hvilket jeg så gjorde.

Men hvor meget skal man så øve sig før man tager ansvaret for en gruppe? Det var også min tvivl for hvad hvis der sker noget på grund af at guiden ikke var kvalificeret?

Det første år vandrede jeg to ture, én på Kungsleden fra Abisko til Singi og Nikkaluokta og en eftersommertur hvor jeg med udgangspunkt i Kungsleden udforskede nogle sidedale men stadig markerede eller delvis markerede ruter.

I de efterfølgende år vandrede jeg både alene eller med en makker og min datter ture på op til én måneds varighed og her var der gode muligheder for at komme langt ud og væk fra stierne hvilket lagde grunden for min mangeårlige erfaring og efter 10 år følte jeg mig parat til at guide ture for nybegyndere.

2 kommentarer:

  1. Uhhh..... Det her lover godt. Hvornår kommer næste afsnit?

    SvarSlet
  2. Det gør det i dag efter en længere pause :)

    SvarSlet