mandag den 23. februar 2015

Fryser man på teltture om vinteren?

Kan man tage på telttur om vinteren?
Det spørgsmål har mange sikkert stillet sig selv og andre. Specielt de der ikke i forvejen er så meget for det primitive liv i naturen, men gerne vil have en rigtig seng at sove i og det daglige bad, syntes sikkert at vi der tager ud om vinteren og ligger i telt eller under tarp eller i hængekøjer, er nogle underlige fisk!

Lejrslagning i Sydsverige, påsken ´13
Selv er jeg rimelig kuldskær og fryser let når jeg er ude. Eller jeg fryser den første dag og det uanset hvor lang den er. Dagen efter har jeg vænnet mig til at det er den temperatur jeg nu er i, og så har jeg det behageligt igen.

Det der med at fryse er egentlig noget underligt noget, og man kan faktisk vænne sig til at fryse. Nu har manden da helt fået fjeldkuller vil nogle sikkert tænke, og jeg vidste at det liv han har levet med hundeslædeture i Østgrønland, alt for mange fjeldture i Lapland, og de der sindssyge vintervandreture med overnatninger i hængekøje eller under tarp og nærmest under åben himmel, har været skadeligt for ham, vil andre tænke!

Men ikke desto mindre vil jeg vove påstanden, som ikke er min egen, men noget jeg hørte på min allerførste bådtur fra Tasiilaq til Isortoq i Ammassalik distrikt i Østgrønland.
Jeg var nærmest lige landet deroppe og fik muligheden for at komme med lægebåden til den sydligste bygd i Ammassalik, og hvem siger nej til det?
Isskosser
Isen havde lagt sig i et tyndt lag på havet og ude mod øst sås de første isskosser af isstrømmen der hver vinter presser sig ned fra nord, og ligesom lukker hele distriktet inde, men de inderste vande er næsten altid til at sejle på.
Vi sejlede med en trækutter og foruden mig var en læge og en sundhedsassistent og sygehusets driftsleder med. Sundhedsassistenten sad ude på bagdækket under hele turen. Hun var grønlænder og vi andre var danske så vi søgte ly for kulden i styrehuset der dog hurtigt blev for trangt, og sidde under dæk på den første sejltur i Østgrønland - det kunne jeg ikke få mig selv til så jeg gik også ud.

Fryser du ikke spurgte jeg Nukaaka? Jo, men det er vi grønlændere vant til, var det svar jeg fik tilbage.

Den hoppede jeg dengang ikke lige på og opfattede det som en spøg. Men grønlændere lyver ikke og senere lærte jeg at man faktisk godt på en måde kan vænne sig til at fryse, men ikke helt på den måde jeg opfattede det dengang.
Bålet varmer også

Når man er ude hele døgnet, og altså ikke går ind i varmen for at holde pauser eller for at sove i en hytte, så vænner kroppen sig til temperaturen. Bliver det koldere eller står man længe på den frosne jord eller i sne, så begynder man at fryse når man er inaktiv, men man fryser kun til et vist punkt - man fryser altså ikke mere og mere som man skulle tro. Det stopper og bliver ligesom en 'kold tilstand' der ikke forværres.

Går man derimod ind i en opvarmet hytte, så fryser man forfra om man så kan sige så snart man går ud igen.

Fidusen er altså at blive ude!

Der er mere om vinterture og også nogle ture og kurser du kan deltage i her!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar