onsdag den 23. marts 2022

Langt ude i Lapland & Alene i Vildmarken

Jeg ved det!
Men vi kommer ikke uden om de to programmer i debatterne om friluftsliv - der ikke handler om friluftsliv.


Når man ser titlerne, og specielt når man kender "Alene i Vildmarkens" amerikanske pendant "Alone", så sammenligner vi, og det gør vi også når vi hører titler som "Langt ude i Lapland". Den første indikerer for mange noget om at klare sig på primitiv, eller i hvert fald uden nævneværdigt udstyr, derude blandt farlige dyr. Mange tænker sikkert bushcraft. Og det gør jeg også selv!

Jeg var vist også den første til at fare i blækhuset og nedgøre det ...


Når vi læser sætningen "Langt ude i Lapland" så tænker vi på frilufts-freaks der vil vise hvad man bør og skal kunne derude, eller lidt noget af det vi der har mange års erfaring i den slags gør.
Eller også så tænker nogle måske ligesom jeg gjorde at det var noget a la "Monsen på Vildspor"

Men hvad sker der så når vi ser de første afsnit?

Jeg tror, at flere af os så de første afsnit med en forventning om at det var, eller er, programmer i den stil som nævnt ovenfor. Specielt blev jeg snydt, eller lod mig snyde mig selv, da jeg så første afsnit af den seneste sæson af Alene. Jeg troede at det handlede om det samme som de foregående programmer, men det gør det jo egentlig ikke. Noget jeg sikkert kunne have erfaret hvis jeg havde læst lidt mere om den nye sæson, men det gad jeg jo ikke da jeg regnede med at det kørte i samme spor som de forrige og altså var lidt skrabede udgaver af den amerikanske.


Jeg og alle andre er klar over at hovedsagen for produktionsselskaberne, og også det amerikanske, er at skabe god TV der trækker mange seere til så de kan få fyret nogle reklameblokke af som folk er tvunget til enten at se eller betale for ikke at se, men sådan er det. Det ved jeg også godt, men da jeg jo havde de andre billeder i min hjerne så så jeg første afsnit af Alene med de briller på og når jeg gjorde det så var det naturligvis latterligt. Jeg havde da som sædvanlig forventet at man så dem der var castet til at ryge hjem først, sidde og hyle over savnet af familien hjemme, og hel ærligt så er det da godt at de ikke sejler i handelsflåden eller laver andet hvor man ikke er sammen med sin familie i lang tid. Ja, det er altså den første tanke jeg får når jeg har de briller på, men jeg ved jo også godt, at at der er stor forskel på at sidde under et tarp og tænke på fisk man ikke fangede og at sidde lunt i lukafet, med TV og alt andet ligesom derhjemme, på et stort skib.

Kedsomheden er nok ens største fjende når man sidder alene derude, men tiden kan fyldes ud med ting så man ikke keder sig. Man kan arbejde på sit ly og på at fange fisk, og når man ikke gør det så kan man tænke konstruktive tanker hvilket heller ikke er at kede sig. Jeg har selv prøvet det og mit største problem ved at deltage i Alene ville nok være at jeg ikke måtte flytte mig fra det område jeg havde fået tildelt, og så ville det virkelig kede mig at skulle rende rundt med et kamera og filme mig selv.

Tilbage til selve den nye sæson.
Ved nærmere eftersyn og eftertanke, så er det jo slet ikke et program der viser hvad folk kan derude eller hvad de ikke kan, selvom det sidste er meget. Det minder mere om et eksperiment der, lige som andre programmer i realityserierne, er beregnet på at se hvad der sker når man sætter folk enten sammen eller alene i ukomfortable og ukendte omgivelser. Ser man det fra den vinkel er det en lækkerbidsken for en hver antropolog, og sikkert også for andre. Pludselig er der flere andre elementer i programmet som fx hvad er DR's mening med det? Hvem vil melde sig? Hvordan vil folk agere i situationer der dukker op og som de ikke har oplevet før og ikke ved hvordan de skal agere i osv. Det bliver alt andet lige interessant, men på en anden måde end forventet - i hvert fald fra min side.

Langt ude i Lapland
Her tænkte jeg at det kunne da blive et spændende program sådan lidt i stil med Monsen på Vildspor.


Men det var, eller er det jo ikke!
Det er også et socialt eksperiment der viser hvordan to forskellige mennesker med hver deres baggrund som ikke kender hinanden på forhånd reagerer i omgivelser de dårligt kender. Og ser man det med de rigtige forudsætninger ser også det program ud til at være og blive interessant.

Alle programmerne Alene i Vildmarken kan ses på dr.dk og det kan mange af de amerikanske også.
På tv.nrk.no kan man se en masse programmer med Lars Monsen

Jeg vil gerne anbefale programmerne og råde til at man, ligesom jeg heller ikke gjorde, læser hvad det egentlig er for nogle programmer ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar