fredag den 4. december 2015

Grønland 2016

Med de mange års erfaring jeg efterhånden har med at arrangere vandreture i Lapland og i Grønland, er det en smal sag at ryste en spændende tur ud af ærmet - eller er det?

Ilulissat og området omkring byen har altid fascineret mig skønt jeg aldrig har boet der. Jeg har boet 3 år i Tasiilaq på østkysten og 7 i Nuuk, men altså aldrig i Ilulissat, eller Jacobshavn som den hedder på dansk.

Men jeg har været på jagt og på vandreture mange gange i området og det fascinerende ved området er isens nærhed. Ilulissat Isfjords gletsjerstrøm der skubber vældige isfjelde ud i havet er et fantastisk syn.

Men nu havde vi jo lige i 2015 vandret den traditionelle tur ind langs Isfjorden og derefter over til bygden Oqatsut (Rodebay), så den ville jeg ikke slå op igen.
Tilgengæld har jeg tidligere vandret fra Eqi Sermia og langs indlandsisen tilbage til Ilulissat, og den tur kunne jeg faktisk godt tænke mig at gå igen.

Turen indebærer en sejlads fra Ilulissat og op til Eqi. Derfra vandrer man langs isfronten med overgange over et par gletsjertunger, for at passere floderne fra indlandsisen. Disse er nemlig meget vanskelige for ikke at sige umulige af vade.

En tur som denne bliver en anelse mere kostbar end jeg syntes om, men også flot hvis den kan gennemføres. Kan den ikke det risikerer man at skulle rekvirere bådtransport på et eller andet sted på ruten, og det koster yderligere penge. Derudover skulle vi også have gletsjerudrustning med for at vandre på isen, og dette vejer. Isen passerer man ikke uden udstyr og kundskaber, men som nævnt havde jeg været på indlandsisen før, og har desuden undervist i og guidet gletsjervandringer både på Østkysten og i Lapland, så den del af det var i orden.

Nu er det nogle år siden efterhånden at jeg havde været i området langs indlandsisen, så lidt research skulle der til, men det kunne jeg sagtens tage løbende efter at turen var annonceret - for så stor forskel kunnen der vel ikke være fra dengang og til nu? Det kunne der så!

Min friske research viste at det nu til dags faktisk er en ret tvivlsom affære at vandre strækningen. Afsmeltning af indlandsisen, og den derved forværrede udvikling af terrænet med randmoræner og kviksand, fik mig til at tage turen af. En guidet tur skal kunne gennemføres planmæssigt, og det skal i hvert fald ikke være forhåndsresearch der skal gøre den tvivlsom.
Man kan leve med at sne og vand kan ændre ens planer i uheldige år, som for eksempel på min guidede sommertur i Lapland i 2015, hvor der var uforholdsmæssigt megen sne der lå langt hen på sommeren, men man planlægger ikke en tvivlsom fjeldtur!

Nu var "gode dyr jo rådne" som man siger! Hvad skulle jeg så? Helt aflyse grønlandsturen? Altså droppe de grønlandsture som jeg omsider, og efter mage overvejelser, atter havde taget op?

Det kunne der ikke være tale om og desuden har jeg erfaringer med andre, og mere sikre områder for vandreture i Grønland. Jeg kunne naturligvis tage SCT (Arctic Cirkle Trail) mellem Sisimiut og Kangerlussuaq, men den er der andre der har taget, så den må de gerne have for sig selv sammen med alle andre. Det er trods alt en markeret vandrerute og folk der har læst mine skriverier herinde, ved at det ikke lige er mig. Skal folk betale for en guidet tur skal turen helst være unik, så de får noget de ikke ville kunne lave selv. Dette forhold er specielt i Grønland hvor jeg plejer at forlange, at folk er rimelig selvkørende og har været på fjeldet før. I lapland kan man bedre lave guidede begynderture.

Så skulle kortsamlingen gennemrodes for at finde kortet over området ved Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord), for her havde jeg også for år tilbage, dengang jeg havde Vildmarksskolen og Vildmarksrejser, "opfundet" en flot og anderledes tur i.

Denne tur fører fra lufthavnen ind mod øst og indlandsisen, som man kommer helt ind til.
Det er dog ikke den turistede tur gennem Sandflugtsdalen som alle turister skal køre ind i firehjulstrækkere for at se, men en tur helt udenfor markerede stier.

Turen mangler et af de elementer, eller faktisk to, som jeg gerne vil have med på Grønlandsture, og det er dels kultur og dels isfjelde i havet, og det kan Kangerlussuaq faktisk ikke rigtigt byde på.

Til gengæld er en tur her i området, en man kan komme til direkte med Danmarksflyveren og altså uden at skulle skifte fly og bruge penge på det også, og så er der moskusokser og et meget rigere dyreliv end ved Ilulissat.

Efterhånden som jeg fik gennemarbejdet denne tur blev jeg mere og mere begejstret for den så nu er den er annonceret!
Hvis du også vil læse om turen og måske deltage så kan du se den her: "Vandretur blandt moskusokser - Grønland"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar