torsdag den 8. oktober 2015

Hammock (hængekøje)

I rigtig mange år efterhånden har jeg vandret i det svenske og ikke mindst fjeldet og de sydsvenske skove har jeg foretaget utallige ture i gennem årene.
Sydsverige er med sine anderledes natur, i hvert fald hvis man tager til det østlige skåne og Blekinge rigtig spændende at vandre i.

Hennessys hammock i Skåne
I starten overnattede jeg i telt, men det var ikke alle steder det er lige let at finde en jævn plet i
Overnatning under tarp i Sydsverige
skovbunden hvor der kan stå et telt så jeg gik over til at ligge under tarp hvilket gjorde det lidt lettere idet jeg der kun skulle finde en plet på cirka 2 meter gange en halv for at jeg kunne ligge der. Ud over det gjorde det ikke så meget hvis der var rødder eller sten der stak op, men det ville være bøvlet med et telt.

Tarpet fungerede fint for mig i en del år og der gik efterhånden sport i at ligge under tarp året rundt og flere kom med på bølgen.

At ligge under tarp kræver blot at man har en såkaldt bivybag til at lægge underlag og sovepose ind i og sådan en vejer og koster naturligvis også, men den samlede vægt kom alligevel ikke over vægten på et telt så det var fint nok og gav en masse frihed.

Tarpet havde så også sine begrænsninger!

Den svenske skovbund de steder hvor jeg holder af at færdes er ikke på nogen måde jævn ligesom i
Hennessys hammock på bredden af Raslången Sydsverige
en dansk bøgeskov. Selv med tarpet skal man lede efter egnede pladser og disse pladser er ikke altid de flotteste.

Jeg holder af at ligge helt ude ved vandet, på søbredden så jeg har udsigt og her er der oftest skråt.

Løsningen på dette problem er hængekøjen, eller hammock'en som vi yder at kalde den. Med en hammock skal man blot bruge to træer med rimelig afstend imellem, og træer er der nok af i Sverige!

Da jeg og Christian fra Outsite.org startede på at ligge i hængekøje var det ikke så almindeligt blandt hverken danskere eller svenskere, men interessen greb hurtigt om sig og i dag har vi faktisk en helt ny trend indenfor friluftslivet og mange bruger nu hængekøjer.

I weekenden 2. - 4. oktober '15 afholdt Outsite.org hængekøjekursus i Sydsverige og her blev vist en masse forskellige hængekøjer i prisklasser til få hundrede kroner op til mere en 4000 kr.

Ikke alle typer falder lige godt i min smag. Nogle er for små og uden myggenet og det holder ikke på vore breddegrader, andre alt for klodsede og desuden dyre og som den opmærksomme læser vist allerede har opdaget så sværger jeg til Hennessys som godt nok ikke ligger i den billige ende, men til gengæld nok er noget af det ypperste man kan få og så ligger de heller ikke i toppen prismæssigt.
En god Hennessys hammock kan man få fra 1600 og opefter, og i Danmark importeres de af firmaet STM.

Spejdergear i Rødovre har ofte tilbud på dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar