mandag den 30. januar 2017

Bog om Kebnekaisefjeldene

I denne tid reviderer jeg det jeg kalder mit "hovedværk" om Kebnekaisefjeldene, og fjeldområdet omkring dem.

Et opslag fra den nye endnu ikke færdige version.

Det lyder flot at kalde noget et værk og især et "hovedværk", men det er efterhånden over 40 år siden tanken om at skrive en bog om Kebnekaisefjeldene dukkede op i mit hoved. Bogen skulle indeholde alle de vandreruter der fandtes i området mellem Ábesko i nord, Vakkotavare i syd, Åråsjåkk i øst og Narvik i vest. Et område med næsten naturlige grænser så det burde være til at overse.

Men, der skulle gå mange år før den første udgave faktisk blev udgivet, rigtig mange år faktisk!

Hvorfor så det? Jo, jeg løb ind i to problemstillinger. Det ene var at jeg ikke kunne begrænse mig - ja jeg ved godt at begrænsningens kunst altid er vigtigt når man skriver bøger, men området viste sig at have langt flere muligheder for vandreruter end de får der dengang var markerede inklusive dem der ikke var markerede men som var markeret på fjeldkortene som mulige. Jeg endte derfor med at skrive på bogen i mere end 40 år og hver t år kom der nyt til efter mine årlige fjeldture.

Et andet problem var at jeg faktisk blev 'nærig' med mine nyudviklede ruter som jeg helst ville have for mig selv. Og at have en del af fjeldområdet for mig selv vægtede i mange år mere end at udgive en bog.

Et opslag med kort. Kortet her er kun til korttegneren så de nye kort bliver langt mere overskuelige.

Faktisk nåede vi helt op til år 2013 før bogen endelig blev udgivet som e-bog. E-bogsformatet blev valgt idet bogen også dengang indehold rigtig mange store billeder hvilket er dyrt at trykke.
Bogen var heller ikke ment som en 'rygsækbog' men som et opslagsværk og en planlægningsbog til brug for planlægningen af læserens egen fjeldtur. De sider man så havde brug for at tage med på turen, kunne enten downloades eller udprintes.

Nu bliver den helt nye bog forhåbentlig færdig her i foråret så den er klar til sommerens ture i fjeldområdet, og nu med nye ruter, dagstursforslag, topbestigninger og udvidede afsnit om fjeldets geologi og om samerne.

Der kommer også nye afsnit om udstyrsvalg og meget andet såsom kurver over vandreetaperne og helt nye kort.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar