onsdag den 6. juli 2016

Ny rute i Sydsverige

Igennem efterhånden rigtig mange år har jeg tilrettelagt vandreture i det Sydsvenske. Jeg kan rigtig godt lide Sveriges anderledes natur og skovområder, og ikke mindst i de egne hvor klippegrunden dominerer og skaber en natur vi ikke ser i Danmark bortset fra måske på Bornholm.

Lejr ved Mørrumsåen

Det hele startede med turen 'Raslången rundt'. Men hvorfor lige den? Jo, jeg elsker vand og lejrpladser enten ved søbredder eller ved bredden af et klukkende eller brusende vandløb. Jeg kan godt lide den afstressende lyd af bølger i vandkanten, klukken fra bækken eller den overdøvende lyd af elven i fjeldet der maser enorme vandmasser ned gennem kløfterne fra gletsjerne derinde i massivet.

Mange syntes jeg er underlig på det punkt idet de syntes man skal tisse hele tiden når man hører rislende vand, men jeg syntes altså det er hyggeligt. I øvrigt overdøver de kraftige vandløb også naboens snorken.

Man kan ikke altid være på fjeldet og i øvrigt er der også mange andre steder i Norden der er flotte eller som sagtens kan tilfredsstille trangen til vildmarksliv, og også uden at være vildmark.

Derfor søgte jeg for mange år siden områder i Sydsverige der mindede lidt om vildmark og områderne i Blekinge og nordpå kan fint bruges.

Efterhånden har jeg været i det område så mange gange at jeg kan det udenad og desuden er mange andre også begyndt at bruge det. Jeg endte nemlig med at skrive en artikel i et friluftsblad med kort og angivelse af samtlige ruter jeg har 'opfundet' i området.

Jeg bruger udtrykket 'opfundet' idet jeg aldrig går ture ad markerede ruter. Skåneleden, Blekingeleden og hvad de alle sammen heder er for mig 'no go'! Bevares, jeg bruger bidder af ruterne og skovveje og stier, men laver altid mine ruter så der er flere etaper gennem usporet terræn, og turene er altid rundture fra et sted hvor man kan parkere bilerne eller hvor der er en togstation.

Et godt spot med søudsigt - her fra en kanotur.

Men som nævnt er mulighederne i det område efterhånden opbrugt så der skal nytænkning til.

Sidste 'opfandt' jeg en udmærket tur, efter hvad deltagerne sagde på den første tur, ved Mörrumsåen og i kommende weekend tester vi en ny rute i det østlige Blekinge.

I kan læse mere om den rute i næste indlæg når jeg er kommet hjem efter weekenden.

Har du selv fået lyst til at deltage på turene så kontakt mig eller se vore ture på www.outsite.org. Der kommer flere ture i efteråret!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar